Kalliosuojan tiivistekerrokseen valittu teräsmateriaali on osoittautunut vedynkestäväksi. Vetyä ei ole päässyt vuotamaan varastosta ulos. Kuva: Hybrit-hanke.

Hybrit-hanke päätökseen – todisti laajamittaisen vedyn varastoinnin teknisesti mahdolliseksi

Vetykaasua on mahdollista varastoida teollisessa mitassa fossiilittoman raudan ja teräksen tuotantoa varten.

Samalla vedyn tuotantokustannuksia voidaan alentaa jopa 40 prosenttia.

Tämän osoitti juuri päättynyt Hybrit-pilottihanke, jonka toteuttivat ruotsalaiset teräsyhtiö SSAB, kaivosyhtiö LKAB ja energiayhtiö Vattenfall.

Vuonna 2016 käynnistyneessä hankkeessa rakennettiin kallioperään teräsvuorattu 100 kuutiometrin vetyvarasto, joka sijaitsee rautasientä tuottavan pilottilaitoksen yhteydessä Luulajassa.

Kaasuvarastointitekniikka maanalaisessa kalliotilassa (LRC) tarkoittaa kaasun varastoimista kalliosuojaan, jonka seinät on vuorattu tiivistekerroksella.

Turvallinen, toimiva ja suorituskykyinen

LRC on aiemmin testattu maakaasun osalta, mutta Luulajan pilottilaitos testasi ensimmäisenä maailmassa vedyllä tapahtuvaa toistuvaa täyttö- ja tyhjennystekniikkaa.

Pilottivarasto on vuodesta 2022 toiminut ajoittain vetykaasulla 3–6 viikon jaksoissa. Noin 3 800 tunnin käytöllä ja yhdistetyllä vedyn tuotannolla ja varastoinnilla on saavutettu 94 prosentin käytettävyys.

Noin 50 vuoden käyttöä vastaavissa painetesteissä varasto osoittautui turvalliseksi, toimivaksi ja suorituskykyiseksi.

Jatkoprojekti rakentaa pohjaa kaupallisille varastoille

”Hybrit-pilottihankkeen tulokset osoittavat, että fossiilivapaan vedyn laajamittainen varastointi on teknisesti toteutettavissa ja taloudellisesti edullista”, sanoo SSAB:n tekninen johtaja Martin Pei.

”Näiden innovatiivisten teknologioiden avulla voimme rakentaa vahvoja fossiilivapaita arvoketjuja, jotka voivat pienentää rauta- ja terästeollisuuden hiilijalanjälkeä merkittävästi.”

Terästeollisuus aiheuttaa noin 7 prosenttia maailman kaikista hiilidioksidipäästöistä. Hybrit-teknologian avulla SSAB voi osaltaan vähentää koko Ruotsin päästöjä 10 ja Suomen 7 prosenttia.

Hankkeen toimijat ovat päättäneet jatkaa pilottia vuoteen 2026. Jatkossa tehdään vielä lisätestejä ja rakennetaan edellytyksiä kaupallisten vetyvarastojen suunnittelulle.

Aiheesta aiemmin:

Tutkimus: Vedyllä pelkistetyn raudan ominaisuudet erinomaiset


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
This field is hidden when viewing the form
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia