Vöyriläinen konepaja JTK Power on valmistanut maailman ensimmäisen vähähiilisen moottorivaimentimen.
Vaimentimen materiaali on kuumavalssattua SSAB Zero -terästä, jonka hiilijalanjälki on 77 prosenttia pienempi kuin normaalin masuuniteräksen.
Uuden laivamoottorivaimentimen hiilijälki on puolestaan 50 prosenttia pienempi kuin perinteisellä vaimentimella.
Yli 27 vuotta teollisia vaimentimia valmistanut JTK Power on luovuttanut ensimmäisen vähähiilisen laivamoottorivaimentimen teknologiayhtiö Wärtsilälle.
Kohti hiilineutraalia vaimenninta
Yhtiöiden mukaan kyseessä on merkittävä kehitysaskel kohti täysin hiilineutraalia vaimenninta.
”Pitkällä aikavälillä tämän projektin vaikutukset tulevat heijastumaan koko alalle”, sanoo JTK Powerin toimitusjohtaja Robert Ollus.
SSAB Zero -teräs syntyy kierrätysmateriaalista fossiilittomalla energialla. Sen ominaisuudet ovat yhtä hyvät kuin tavanomaisella teräksellä.
Teräs on maailman kierrätettävin materiaali.
”Tämä vaimenninkin voi käyttöikänsä päätyttyä saada uuden elämän vaikka jääkaapin ovena”, muistuttavat kehitysjohtaja Erkki Krankkala ja myyntipäällikkö Timo Risku SSAB:sta.
Haasteena saatavuus
Vähähiilisen teräksen ongelmana on toistaiseksi sen saatavuus, varsinkin kun kysyntä jatkuvasti kasvaa.
SSAB valmistaa Zero-terästä toistaiseksi vain Yhdysvalloissa, mutta yhtiö aikoo ryhtyä tuottamaan sitä myös Ruotsissa ja Suomessa.
JTK Power on valmis käyttämään vaimentimissaan pelkästään vähähiilistä terästä ja kutistamaan lopputuotteen hiilijälkeä entisestään.
Wärtsilän Category Managerille Mikko Kangasniemelle ja Sourcing Managerille Tomi Hämäläiselle on tärkeää informoida yhtiön asiakkaita, että tuotteisiin on mahdollista saada vähähiilinen vaimennin.
”Tämä vie meitä jälleen askeleen eteenpäin, kun rakennamme hiilineutraalia merenkulkua asiakkaidemme kanssa.”
Päivi Ikonen
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!
Lue lisää ja tee tilaus täällä.
