Sähköjärjestelmän integraatio Wasalinen Aurora Botnia -aluksen akkujärjestelmän merkittävään laajennusprojektiin toteutetaan teknologiayhtiö Wärtsilän johdolla.
Projektin myötä autolautan akkukapasiteetti kasvaa 10,4 megawattituntia eli 2,2:sta 12,6 megawattituntiin.
Muutoksen tuloksena Aurora Botnialle tulee maailman suurin liikenteessä olevan aluksen akkuhybridijärjestelmä. Hybridijärjestelmissä yhdistetään tavanomaiset moottorit energiavarastoihin.
Järjestelmän käyttöönotto on suunniteltu vuoden 2026 alkupuolelle.
Hybridipropulsiojärjestelmien avulla voidaan vähentää laivaliikenteen kasvihuonepäästöjä monin tavoin, sillä ne suitsivat myös polttoaineen kulutusta.
Päästöjä alentavat myös moottorit
Aurora Botniassa on sekä monipolttoainemoottorit että akut. Alus käyttää energianlähteenään biokaasua ja akkuihin varastoitua sähköä.
Wärtsilän moottorit alentavat osaltaan aluksen metaanipäästöjä merkittävästi.
Wärtsilä toimittaa uuteen hankkeeseen myös energianhallintajärjestelmän ja päivittää aluksen sähköisen voimansiirron ja ohjausjärjestelmien integroinnin.
Projekti vahvistaa entisestään Wärtsilän ja Wasalinen yhteistyötä, sillä Aurora Botnia toimii Wärtsilän teknologiakeskuksen kelluvana testauslaboratoriona.
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!
