Matkustaja-autolautta Aurora Botnia liikennöi Vaasan ja Uumajan välisellä reitillä. Kuva: Wasaline.

Wasalinen laivaan maailman suurin merenkulun akkuhybridijärjestelmä

Sähköjärjestelmän integraatio Wasalinen Aurora Botnia -aluksen akkujärjestelmän merkittävään laajennusprojektiin toteutetaan teknologiayhtiö Wärtsilän johdolla.

Projektin myötä autolautan akkukapasiteetti kasvaa 10,4 megawattituntia eli  2,2:sta 12,6 megawattituntiin.

Muutoksen tuloksena Aurora Botnialle tulee maailman suurin liikenteessä olevan aluksen akkuhybridijärjestelmä. Hybridijärjestelmissä yhdistetään tavanomaiset moottorit energiavarastoihin.

Järjestelmän käyttöönotto on suunniteltu vuoden 2026 alkupuolelle.

Hybridipropulsiojärjestelmien avulla voidaan vähentää laivaliikenteen kasvihuonepäästöjä monin tavoin, sillä ne suitsivat myös polttoaineen kulutusta.

Päästöjä alentavat myös moottorit

Aurora Botniassa on sekä monipolttoainemoottorit että akut. Alus käyttää energianlähteenään biokaasua ja akkuihin varastoitua sähköä.

Itämeren ensimmäinen hiilineutraali laivareitti – Wasaline purjehtii Gasumin nesteytetyllä biokaasulla

Wärtsilän moottorit alentavat osaltaan aluksen metaanipäästöjä merkittävästi.

Wärtsilä toimittaa uuteen hankkeeseen myös energianhallintajärjestelmän ja päivittää aluksen sähköisen voimansiirron ja ohjausjärjestelmien integroinnin.

Projekti vahvistaa entisestään Wärtsilän ja Wasalinen yhteistyötä, sillä Aurora Botnia toimii Wärtsilän teknologiakeskuksen kelluvana testauslaboratoriona.


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Nimi(Pakollinen)
This field is hidden when viewing the form
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.

Lisää uutisia