Ensimmäinen Euroopassa – Helsingin lentoasema pilotoi vetyä raskaan kaluston käyttövoimana

Lentoasemayhtiö Finavia toteuttaa vetykokeilun Itämeren alueen HyAirport-hankkeessa, jonka tarkoituksena on edistää fossiilitonta lentoliikettä. Raskas lentoasemakalusto alkaa ensimmäiseksi liikkua vedyn voimin Helsinki-Vantaan kentällä.

Kansainvälinen HyAirport-vetyhanke starttaa marraskuussa 2023. EU:n Interreg Baltic Sea Region Program -ohjelma on juuri myöntänyt hankekonsortiolle neljän miljoonan euron rahoituksen.

Hampurin lentoaseman vetämässä projektissa on mukana useita Itämeren alueen lentoasematoimijoita Suomen lisäksi muun muassa Ruotsista, Virosta, Latviasta ja Liettuasta.

Suomesta hankkeeseen osallistuu myös yliopistoja, tutkimuslaitoksia, viranomaisia ja lentoasemakaluston valmistajia.

”Vety on potentiaalinen energianlähde lentoaseman raskaassa kalustossa sekä tulevaisuudessa lyhyen matkan lennoilla”, sanoo Finavian kestävän kehityksen johtaja Mikko Viinikainen.

”Olemme innoissamme vauhdittamassa vedyn tuomia mahdollisuuksia lentoliikenteessä.”

Vedylle luodaan koko toimitusketju

Kansainvälisen projektin tavoitteena on vedyn toimitusketjun kehittäminen tuotannosta lentoaseman kaluston ja ilma-alusten tankkaukseen sekä testaustoimintoihin.

Finavia johtaa hankkeessa vedyn testaamista lentoaseman talvikunnossapitokaluston käytössä.

”Tulemme vaihtamaan lumenpoistoon käyttävän harjapuhallinkoneen moottorin vihreää vetyä ja uusiutuvaa dieseliä polttavaksi mäntämoottoriksi”, Viinikainen kertoo.

”Vedyn varastointi ja toimittaminen lentokentän kalustoon antaa meille arvokasta kokemusta myös vetykäyttöisten ilma-alusten tulevaisuutta varten.”

Finavialla on pelkästään Helsinki-Vantaalla noin 20 lumenpoistokonetta, jotka voisivat jatkossa toimia vetyvoimaisesti.

Hankkeessa lentoasemalle tuodaan kaasumaista vetyä energianlähteeksi kunnossapitokalustolle, jota ei voida sähköistää sen valtavan tehontarpeen vuoksi.

”Raskaan lentokenttäkaluston lisäksi selvitämme hankkeessa vetyvoimaisten ilma-alusten ja niiden tankkauksen asettamia vaatimuksia lentoaseman infrastruktuurille.”

Finavian tähtäimessä nollapäästöt

Finavian tavoitteena on vähentää omasta toiminnastaan syntyvät hiilipäästöt nettonollatasolle vuoteen 2025 mennessä.

”Taso saavutetaan Helsinki-Vantaalla jo ensi vuonna”, Mikko Viinikainen kertoo.

”Tulevaisuudessa vetytoiminen lentoasemakalusto tarjoaa lisäratkaisuja hiilipäästöjen poistamiselle.”

(Kuva Finavia) Helsingin kentän raskas lentoasemakalusto operoi pian vihreän vedyn voimin.


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tärkeimmät tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista.

Arvomme uusien uutiskirjetilaajien kesken palkintoja.

Lue lisää ja tee tilaus täällä.


P.S. Oletko kemian seurojen jäsen? Jos haluat uutiskirjeemme myös vuonna 2023, käy uusimassa tilauksesi täällä.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia