Göteborgin satamaan on suunnitteilla rekka-autoille ja muulle raskaalle liikenteelle tarkoitettu vetytankkausasema. Vihreää vetyä tarjoavan aseman on määrä käynnistyä viimeistään syyskuussa 2023.
Tankkausasemasta vastaa Nilsson Energy -yhtiö. Vetyasema sijoitetaan sataman RoRo-terminaalin portille. Portille vievää tietä ajaa tätä nykyä vuosittain noin 350 000 rekkaa.
Tien käytön odotetaan lisääntyvän entisestään, kun laivayhtiö Stena Line lähivuosina siirtää Saksan- ja Tanskan-liikenteen terminaalinsa RoRo-terminaalin viereen.
Nilsson Energyn vetyaseman tankkauskapasiteetiksi tulee 1 500 kiloa. Se kykenee palvelemaan 35:tä raskaan liikenteen ajoneuvoa vuorokaudessa.
Reilun kolmen miljoonan euron arvoista hanketta rahoittaa Ruotsin energiavirasto.
Kaavailuissa jo toinenkin
Nilsson Energyn vetytankkausaseman lisäksi samaan satamaan kaavailee vetytankkauspistettä toinenkin taho, yhdysvaltalaisen kauppa- ja huoltoasemaketjun Circle K:n ja hollantilaisen kaasuyhtiön OG Clean Fuelsin muodostama yhteenliittymä.
Kaksikon vetyasema avautuisi vuosina 2023–2024.
Göteborgin satamahallinnon innovaatiojohtaja Viktor Allgurén toivottaa myös tämän tankkausaseman tervetulleeksi.
”Tärkein kahden vetyaseman tuoma hyöty on, että näin turvataan jatkuva tankkausmahdollisuus siinäkin tapauksessa, että toinen olisi esimerkiksi huoltotöiden vuoksi kiinni”, Allgurén sanoo tiedotteessa.
Göteborgin satama on Pohjoismaiden suurin. Noin kolmannes Ruotsin ulkomaankaupasta ja yli puolet konttiliikenteestä kulkee sen kautta.
Päivi Ikonen
(Havainnekuva Göteborgin satama) Göteborgin sataman ensimmäinen vetyasema on tarkoitus avata syyskuuhun 2023 mennessä. Tankkaamaan mahtuu kaksi rekkaa kerralla.