Kokkolalainen vety-yhtiö Hycamite ja sen uudet kumppanit ryhtyvät selvittämään suomalaisyrityksen metaaninpilkkomisteknologian hyödyntämistä kansainvälisessä merenkulussa.
Japanilaisen laivajätin Mitsui O.S.K. Linesin tytäryhtiöt Molea ja Mol Plus ovat allekirjoittaneet asiasta niin sanotun yhteisymmärryspöytäkirjan yhdessä Hycamiten kanssa.
Oulun yliopiston tutkimuksesta ponnistava Hycamite pilkkoo ekologisella termokemiallisella teknologiallaan metaanimolekyyleja vedyksi ja hiileksi.
Lng:llä eli nesteytetyllä maakaasulla kulkevat alukset voivat ottaa teknologialla metaanista irrotetun vedyn talteen ja hyödyntää sen voiman- ja sähköntuotannossaan. Tämä vähentää laivojen päästöjä.
Prosessissa syntyvä kiinteä hiili voidaan varastoida siihen asti, kunnes laiva saapuu määräsatamaansa.
Hiili koostuu korkealaatuisesta grafiitista ja nanohiiliputkista, jotka sopivat käytettäväksi esimerkiksi sähköautojen akuissa.
Kumppanien globaalit tiimit nopeuttavat kehitystä
Hycamite on hiljattain avannut Kokkolaan ensimmäisen teollisen mitan demonstraatiolaitoksensa, joka aloittaa varsinaisen toimintansa alkuvuodesta 2025.
Laitoksen on määrä todistaa uuden vedyntuotantotekniikan toimivuus ja kannattavuus.
”Olemme innoissamme Molean ja Mol Plusin kanssa käynnistyvästä yhteistyöstä, joka edistää merenkulun hiilidioksidipäästöjen vähentämistä”, sanoo Hycamiten toimitusjohtaja Laura Rahikka.
Rahikka uskoo, että suomalaisyritys voi yhdessä uusien kumppaneiden ja niiden maailmanlaajuisten teknisten tiimien kanssa nopeuttaa teknologiansa kehittämistä edelleen.
Mahdollisuus negatiiviseen hiilijalanjälkeen
Hycamite on rakentanut teknologiansa merisovellusta vuodesta 2022. Yhtiön kumppanina Business Finlandin osarahoittamassa tutkimusohjelmassa on toiminut Wärtsilä.
Hycamiten menetelmä ja Wärtsilän Lng Pac -niminen polttoainekaasun jakelujärjestelmä mahdollistavat vedyntuotannon merta kyntävässä laivassa.
Wärtsilän monipolttoainemoottorit pyörivät vedyn ja lng:n sekoituksella ja suitsivat siten aluksen hiilidioksidi- ja metaanipäästöjä. Vaihtoehtoisesti vetyä voidaan käyttää myös laivojen polttokennoissa.
Teknologiaa on mahdollista soveltaa kaikilla lng:llä toimivilla aluksilla. Jos käytössä on fossiilisen maakaasun sijaan nesteytetty biokaasu, lopputuloksena on negatiivinen hiilijalanjälki.
Päivi Ikonen
Aiheesta aiemmin:
Hycamite avasi vetylaitoksensa Kokkolassa – alallaan Euroopan suurin
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!