Interpack kysyy, millaista olisi elämä ilman muovipakkauksia

Otsikon kysymykseen saadaan yllättäviä vastauksia ja hämmästyttäviä tutkimustuloksia 7.–13. toukokuuta 2020.

Näin lupaa Messe Düsseldorf, joka järjestää tuolloin pakkausalan kansainvälisen suurtapahtuman Interpack-messut.

Ympäristökysymykset ja kestävyys ovat nousseet koko pakkaavan teollisuuden kuumimmaksi puheenaiheeksi. Muutos näkyy myös Interpack-tapahtumassa.

Kolme vuotta sitten järjestetyillä edellisillä messuilla ei vielä juuri näkynyt esimerkiksi muovien kierrätykseen liittyviä teemoja. Tänä vuonna on toisin.

”Koko pakkausteollisuus haluaa kehittyä entistä kestävämmäksi”, sanoo Messe Düsseldorfin varajohtaja Thomas Dohse.

”Seuraavia askelia ovat pakkausten suunnitteleminen kierrätettäviksi, energia- ja materiaalitehokkuus, uudelleenkäyttö ja materiaalien eroteltavuus kierrätysprosesseissa. Myös biomuovit ovat yksi ratkaisu.”

Jo vuosi sitten loppuunmyydyille Interpack-messuille odotetaan yhteensä yli 2 800:aa näytteilleasettajaa. Viitisenkymmentä niistä esittelee biohajoavia ja biopohjaisia pakkausmateriaaleja.

Juuri ne ovat suomalaisten yritysten vahvinta aluetta. Messuilla esittäytyvät esimerkiksi Paptic, Kotkamills, Metsä Board, Stora Enso, UPM Specialty Papers sekä Walki.

Myös Business Finlandilla on osasto. Muita suomalaisia ovat Delight Packaging, Jujo Thermal, Mekitec, Haloila ja Teknos.

Voisiko muovin poistaa?

Samalla kun poliitikot väläyttelevät jo muovien kieltämistä, Interpack-tapahtuma tarttuu ristiriitoja herättävään aiheeseen järjestämällä konferenssin otsikolla Elämä ilman pakkauksia?

”Otsikossa on kysymysmerkki, koska haluamme kyseenalaistaa harkitsematta heitetyt väitteet ja tuoda keskusteluun asiantuntijapuheenvuoroja ja faktatietoa”, Dohse sanoo.

Konferenssi pyrkii synnyttämään dialogia pakkausalan asiantuntijoiden, poliitikkojen, ympäristöjärjestöjen ja kuluttajien välille.

”Kysymme, mitä tapahtuisi ruoan säilyvyydelle ja elintarvikehygienialle, jos esimerkiksi muovipakkaukset poistettaisiin kokonaan.”

Nopeaa kasvua Aasiassa

Vaikka muovi kipuilee imago-ongelman kanssa, se on yhä suosituin elintarvikkeiden pakkausmateriaali. Nykypakkauksista 71 prosenttia on muovisia. Kakkosena tulee kartonki 21 prosentin osuudella, joka on kuitenkin kasvussa. Liikevaihdoltaan kartonki ja muovi ovat miltei yhtä suuria.

Samaan aikaan maailman pakkausteollisuus kasvaa nopeasti. Ruoan pakkaamiseen liittyvien markkinoiden on ennustettu kasvavan 28 prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2023.

Vieläkin voimakkaammin kasvaa lääkkeiden pakkaaminen, 35 prosentin tahtia. Suurin kasvu tapahtuu Aasiassa.

Lääkepakkausteollisuuden tärkein haaste on Thomas Dohsen mukaan taata kuluttajalle lääkkeen aitous ja turvallisuus, koska halvat kopiot voivat olla hengenvaarallisia.

Siksi Düsseldorfissakin esitellään monia pakkauksen jäljitettävyyteen ja älyominaisuuksiin liittyviä ratkaisuja.

Taistelu sairauksia vastaan heijastuu Interpack-tapahtumaan tällä kertaa myös toisella tavalla.

Vuoden 2017 messuilla vieraili lähes 171 000 kävijää 170 maasta. Samaan tähdätään nytkin, mutta kävijämääriä saattaa laskea koronavirus, jonka vaikutuksia massojen liikkumiseen voi vain arvailla.

”Interpackiin on tulossa 300 näytteilleasettajaa Kiinasta. Toistaiseksi kourallinen näistä on perunut. Katsomme, miten tilanne kehittyy”, Dohse totesi helmikuun alkupuolella pidetyssä pohjoismaisessa pressitilaisuudessa.

Elina Saarinen

(Kuva Messe Düsseldorf) Vuoden 2017 Interpack-tapahtuma houkutteli Düsseldorfiin yli 170 000 kävijää.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia