Mercedeksen EQS-sähköautossa käytettävä puolijohdeakku mahdollistaa jopa 25 prosenttia pidemmän toimintamatkan verrattuna auton vakioakkuun. Kuva: Mercedes-Benz.

Kiinteän olomuodon puolijohdeakku etenee – Mercedes-Benz aloitti käyttötestit

Mercedes-Benz ja Factorial Energy ovat aloittaneet puolijohdeakkuihin eli kiinteän olomuodon akkuihin keskittyvän testiohjelman.

Uuden solid state battery -järjestelmän ovat suunnitelleet ja kehittäneet Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) ja Mercedes-Benzin akkujärjestelmien osaamiskeskus.

HPP vastaa muun muassa Formula 1 -luokassa käytettävistä teknologiaratkaisuista.

Uutta autoteollisen mitan puolijohdeakkua testattiin aluksi testipenkissä, minkä jälkeen se integroitiin Mercedes-Benz EQS -sähköautoon. Auton ensimmäiset laboratoriotestit tehtiin Saksan Stuttgartissa viime vuoden lopulla.

Helmikuussa käynnistyneet koeajot jatkuvat tulevina kuukausina.

Mercedes-Benzin ja yhdysvaltalaisen Factorial Energyn yhteistyö käynnistyi vuonna 2021. Factorial toimitti ensimmäiset litiummetalliset akkukennot kesällä 2024.

Pitempi ajomatka latauksella

Solid state -akut tarjoavat lupaavia näkymiä sähköiselle liikenteelle.

Nestemäisen elektrolyytin sijaan niissä käytetään kiinteää elektrolyyttiä. Se parantaa kennojen turvallisuutta ja mahdollistaa uusien anodien, kuten esimerkiksi litiummetallin käyttämisen.

Akun suoritusarvot ja energiatiheys paranevat näin merkittävästi verrattuna perinteiseen litiumionikennorakenteeseen.

Kiinteän olomuodon akkujen gravimetrinen energiatiheys voi nousta jopa 450 wattituntiin kiloa kohti. Gravimetrisella energiatiheydellä tarkoitetaan akkukennoon varastoidun energian määrää massayksikköä kohden.

Tämä on erityisen tärkeää sovelluksissa, joissa paino on kriittinen tekijä, kuten juuri sähköajoneuvoissa. Puolijohdeteknologialla päästään entistä  pitempään ajomatkaan yhdellä latauksella.

Kelluva kennoteline

Mercedes-Benzin solid state -akussa hyödynnetään patentoitua kelluvaa kennotelinettä. Kun akku latautuu, materiaalit laajenevat ja vastaavasti supistuvat purkautuessaan.

Kiinteän olomuodon akun kennojen tilavuuden muutos tarkoittaa juuri akun sisällä olevien materiaalien laajenemista ja supistumista akkua ladattaessa ja varausta purettaessa.

Puolijohdeakku on varustettu pneumaattisilla käyttölaitteilla. Ne seuraavat kennotilavuuden muutoksia, jotka vaikuttavat akun suorituskykyyn ja käyttöikään.

Testiauton toimintasäteen odotetaan nousevan yli tuhanteen kilometriin. Nykyinen EQS 450+ -malli yltää 118 kilowattitunnin akulla jo yli 800 kilometrin toimintamatkaan.


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
This field is hidden when viewing the form
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia