Lapsille ja nuorille lisää intoa matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opiskeluun.
Se oli tavoitteena kehittämisohjelmassa, jonka yhdentoista yliopiston Luma-keskus Suomi -verkosto toteutti vuosina 2014–2019.
Ohjelman tuoreen loppuraportin mukaan tavoite myös saavutettiin. Raportti luovutettiin opetusministeri Li Anderssonille 20. marraskuuta.
Opettajat ja päiväkotien työntekijät kertovat olevansa hyvin tyytyväisiä opetuksen uusiin keinoihin ja innovaatioihin, joita ohjelman 37 hankkeessa kehitettiin.
Innostavuutta opetusmenetelmiin tuotiin muun muassa eheyttävällä opetuksella, projektioppimisella, toiminnallisuudella ja tutkimuksellisuudella, kielentämisellä sekä peleillä ja leikeillä.
”Juuri tätä kaivattiin”
Ohjelman aikana järjestettyihin koulutuksiin osallistui 6 700 opettajaa 243 kunnasta.
Koulutukset olivat ”juuri sitä, mitä kaivattiin”, kuuluu opettajien antaman palautteen keskeinen viesti. Liki kaikki aikovat ottaa uudet oppinsa hyötykäyttöön.
”Menetelmät auttavat oppilaita kehittämään tärkeitä tulevaisuuden taitoja, kuten luovaa ja kriittistä ajattelua sekä yhteistyön, ongelmanratkaisun ja tutkimisen taitoja”, kertoo ohjelman johtaja, professori Maija Aksela Helsingin yliopistosta.
Materiaalit kaikkien käytössä
Ohjelmassa tuotettiin yli 800 sivua uusia materiaaleja, muun muassa videoita. Materiaalit on julkaistu ohjelman verkkosivuilla kaikkien käytettäviksi.
Jatkossa uusia ratkaisuja ja parhaita käytäntöjä sovelletaan Luma-keskus Suomi -verkoston muissa kansallisissa ohjelmissa, joita ovat Lumatikka (2018–2020) ja Luma2020 (2019–2020).
Lisäksi uutta tietoa käytetään sekä kansallisessa että kansainvälisessä StarT-ohjelmassa (2016–).
(Kuva Veera Sinikallio) Kemian laboratoriokokeissa voi tapahtua monenlaisia jännittäviä asioita.