Eloperäisestä jätteestä valmistettu biokaasu on nyt edullisin polttoaine kaupungin raskaaseen kalustoon. Tämä käy ilmi Espoon kestävän kehityksen asiantuntijoiden laskelmasta.
Espoon kaupungin logistiikan palvelupäällikkö Jani Sipiläinen kertoo tiedotteessa, että 60 prosenttia kaupungin raskaan kaluston tankkauksista tehdään nykyään biodieselillä.
Tuoreen laskelman perusteella päästövähennyksiin on tarjolla edullisempikin keino. Biojätteistä ja vedenpuhdistamojen lietteestä jalostettava fossiiliton biokaasu on myös päästötön vaihtoehto.
Dieselin raju hinnannousu viime kuukausina on tehnyt biokaasusta entistä houkuttelevamman vaihtoehdon.
Esimerkiksi tienhoidossa käytettävän Mercedes-Benz Atego -kuorma-auton korvaaminen kaasukäyttöisellä olisi tammikuun 2022 polttoainehinnoilla tuonut noin 15 000 euron säästöt koko elinkaaren aikana.
Maaliskuussa dieselin hinta oli noussut 2,2 euroon litralta ja biokaasun tuoma säästö kohonnut yli 40 000 euroon.
Sekä taloudellisesti että ympäristöllisesti paras
Uutta raskasta kalustoa hankittaessa kaasukuorma-auto on paras vaihtoehto niin taloudellisesti kuin ympäristömielessä, laskelma kertoo.
Korkeampaa hankintahintaa kompensoivat säästöt sekä polttoainekuluissa että päästöissä.
”Hintaero dieselkäyttöiseen kuorma-autoon verrattuna on noin 16 000 euroa, eikä huoltokuluissa tai saatavuudessa ole eroja”, sanoo kehittämispäällikkö Tiia Tuuri Espoon kestävän kehityksen osaamiskeskuksesta.
Biokaasun elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt ovat jopa 85 prosenttia pienemmät kuin fossiilisen dieselin. Biokaasu on myös täysin kotimaista energiaa.
Säästö kasvaa lineaarisesti ajokilometrien lisääntyessä. Kaupungin kunnossapidossa esimerkkikuorma-auton ajomäärät ovat keskimäärin vain 20 000 kilometriä vuodessa, mutta käytössä on suuria alueellisia eroja.
”Pohjois-Espoossa etäisyydet ovat pidempiä ja kilometrejä kertyy vuosittain kaksinkertaisesti, samoin säästöjä.”
Espoon tähtäin hiilineutraaliudessa 2030
Espoon on määrä olla hiilineutraali kaupunki vuonna 2030. Kaupungin ajoneuvoissa fossiilisia polttoaineita korvaavat silloin vihreä sähkö, biokaasu tai biodiesel, ehkä myös vety.
Muutokseen pakottaa myös EU-lainsäädäntö, joka edellyttää vähäpäästöisten ajoneuvojen osuuden lisäämistä julkisissa hankinnoissa.
Espoossa on kolme Gasumin kaasutankkausasemaa, koko pääkaupunkiseudulla toistakymmentä. Polttoaineen hyvä saatavuus on houkutellut myös yrityksiä biokaasun käyttäjiksi.
Yksi 120 espoolaisesta kaasutankkaajayrityksestä on Eerola-Yhtiöt Oy. Yrityksen imuautot tyhjentävät ravintoloiden ja Espoon kaupungin rasvakaivoihin kertyvän jätteen ja kuljettavat sen jalostettavaksi biokaasulaitokseen. Moni yrityksen autoista liikkuu itsekin biokaasun voimin.
(Kuva Espoon kaupunki) Biokaasu on edullinen ja vähäpäästöinen vaihtoehto kuorma-autojen käyttövoimaksi.
Tilaa Kemia-lehti loppuvuodeksi 2022 ja auta Ukrainaa!
Lahjoitamme puolet tilausmaksusta ukrainalaisten auttamiseen Pelastakaa Lapset ry:n kautta.