Suomessa on kierrätetty miljoona tonnia käytettyjä autonrenkaita. Merkkipaalu saavutettiin joulukuun puolivälissä.
Käytöstä poistuneiden renkaiden keräys- ja kierrätystoiminta alkoi Suomessa vuonna 1995, kun rengasalan maahantuojat perustivat Suomen Rengaskierrätys Oy:n.
Yhtiö huolehtii jäsentensä lakisääteisistä kierrätysvelvollisuuksista tätä nykyä yhdessä kierrätysoperaattori Kuusakoski Oy:n kanssa.
Ennen vuotta 1995 renkaiden, kuten muunkin jätteen, pääasiallinen loppusijoituspaikka oli kaatopaikka.
Kun renkaiden kierrättäminen sitten käynnistyi, niitä kerättiin ensimmäisenä vuotena talteen 19 000 tonnia. Nyt luku on vakiintunut noin 60 000 tonnin tietämille.
Kierrätys liki sataprosenttista
Vuosien myötä vanhojen renkaiden keräämisestä kiertoon on tullut normi.
”Renkaiden kierrätysaste on jo vuosia ollut lähes sataprosenttinen”, kertoo Rengaskierrätyksen toimitusjohtaja Risto Tuominen.
”Olemme pyrkineet tekemään autoilijalle palvelustamme niin vaivattoman kuin mahdollista, mutta on ollut ilo myös huomata, että ihmiset osaavat tuoda myös autotallien ja navettojen nurkkiin jääneet renkaat kierrätykseen.”
Kierrätysmateriaalina rengas ei ole helpoimmasta päästä.
Uusiokäytön innovaatioiden ansiosta materiaalia hyödynnetään kuitenkin jo esimerkiksi räjäytysmatoissa, maarakennuksessa, vedenpuhdistuksessa ja asfaltin sidosaineena.
(Kuva: Suomen Rengaskierrätys) Vanhoja renkaita on kerätty nyt niin paljon, että ne täyttäisivät kolme Olympiastadionillista tornin huipun tasolle asti.