Suomalaisten sähköpolttoaineiden valmistuksen kaupallistaminen on saanut uutta vauhtia.
Potkua antoi Business Finland, joka myönsi VTT:n koordinoimalle E-fuel-tutkimushankkeelle 3,3 miljoonan euron rahoituksen.
Sähköpolttoaineilla tarkoitetaan synteettisiä, hiilineutraaleja polttoaineita, joissa hyödynnetään talteenotettua hiilidioksidia ja kestävästi tuotettua sähköä.
Sähköpolttoaineista käytetään kansainvälisesti sanaa e-fuels ja niiden tuotannosta termejä power to liquids (PtL) tai power to x (PtX).
Suomalaista sähköpolttoaineteknologiaa vie kohti läpilyöntiä kansainvälisillä markkinoilla myös energiayhtiö Neste, jonka Veturi-ohjelmaan VTT:n hanke liittyy.
Kehitystyötä täydentää joukko muita yrityksiä. Kaikkiaan sähköpolttoaineiden tuotannon kehittämiseen on satsattu yli kuusi miljoonaa euroa.
Tähtäimessä korkeampi hyötysuhde
Kaksivuotisessa E-fuel-hankkeessa kehitetään korkealämpötilaelektrolyysillä (soec) tuotetun vedyn, hiilidioksidin talteenoton ja Fischer-Tropsch-polttoainesynteesin integraatiota.
Näin tähdätään 10–15 prosenttiyksikköä nykyistä korkeampaan hyötysuhteeseen sähköpolttoaineiden tuotannossa.
Hankkeen tavoitteena on myös nostaa korkealämpöelektrolyyserin kaupallista valmiutta niin, että päästäisiin lähemmäs matalaan lämpötilaan perustuvia teknologioita.
VTT:n tutkimusprofessorin Juha Lehtosen mukaan E-fuel on jatkoa tutkimuskeskuksen pitkäaikaiselle työlle, jossa kehitetään puhtaita liikenteen polttoaineratkaisuja.
Mukana suomalaiset avaintoimijat
Myös Nesteen Veturi-ohjelmassa rakennetaan uusia, kestäviä raakaöljyn käyttöä vähentäviä ratkaisuja. E-fuel on ensimmäinen ohjelman yhteyteen syntynyt hanke.
”E-fuel-hankkeessa kehitetään synteettisten polttoaineiden valmistusteknologiaa suomalaisten avaintoimijoiden kanssa. Tämä hanke tukee tavoitettamme siirtyä hiilineutraaliin tuotantoon jalostamoillamme vuoteen 2035 mennessä”, sanoo Nesteen varatoimitusjohtaja Outi Ervasti, jonka vastuualueena yhtiössä ovat uusiutuva vety ja PtX-teknologiat.
Myös Andritzilla, Convionilla ja Elcogenillä on hankkeessa omat rinnakkaiset tutkimusprojektinsa.
Niiden lisäksi E-fuel-hankkeeseen osallistuvat AW-energy, Helen, Carbon ReUse, Kleener, Agco Power, ESL Shipping, Meriaura Group, ABB ja Ineratec.
Markkinoilla riittää kysyntää
Liikenteen päästöt aiheuttavat tätä nykyä noin 15 prosenttia maailman kasvihuonepäästöistä.
Koska päästöjä on saatava vähennettyä, synteettisten polttoaineiden markkinan odotetaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä miljooniin tonneihin pelkästään Euroopassa.
Elektrolyysiteknologian markkinoiden uskotaan puolestaan yli kaksikymmenkertaistuvan nykyisestä jo viidessä vuodessa.
(Kuva: Scanstockphoto) Liikenteen nykyiset päästöt ovat valtavat, joten autoilu on saatava vihertymään. Keinon siihen tarjoavat synteettiset sähköpolttoaineet.