Toimitusjohtaja Annamari Jukkola ja brändijohtaja Marjaana Jukkola luotsaavat yhdessä Suomen ensimmäistä kaurameijeriä. Kuva: Mö Foods.

Siskokset nyhjäisivät kaurameijerin tyhjästä

Keskipohjalaisen Mö Foodsin juuston ja jugurtin raaka-aineet kasvavat kaurapellossa.

Meri Hellsten

Maitotilalla kasvanut kemian tekniikan tohtori Annamari Jukkola ei koskaan haaveillut yrittäjäksi ryhtymisestä.

”Yrittämisen arjen näki kotona liian läheltä. Toisaalta ehkä juuri siksi tähän uskalsi sitten lähteä, kun tiesi, ettei se sentään mikään mörkö ole”, lohtajalaisen Mö Foodsin perustaja hymyilee.

Firman käynnistäminen oli helppoa siksikin, että yrittäjäkumppaniksi lähti oma sisar Marjaana Jukkola, joka on koulutukseltaan muotoilija ja graafinen suunnittelija.

Lehmänmaitoa ja maitotuotteita oli sisarusten lapsuudessa pöydässä aina, ja ne myös maistuivat. Aikuisiällä kaksikko havahtui maapallon kantokykyyn ja kestävyyskriisiin.

Rajallisia resursseja kuluisi vähemmän, jos itse kukin reivaisi ruokavaliotaan kasvisvoittoisemmaksi.

”Huomasimme kuitenkin, että juuri omia maitomakumuistoja oli vaikea korvata kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla”, Annamari Jukkola kertoo.

Kasviperäisten tuotteiden valikoima kaupoissa oli vuonna 2016 paljon nykyistä suppeampi. Etenkään kauravalmisteita ei ollut juurikaan tarjolla.

”Aloimme miettiä, että jos jossakin niin Suomessa meidän pitää olla edelläkävijöitä ja tuoda maitotuotteiden rinnalle vastaavia, muista  kotimaisista raaka-aineista tehtyjä elintarvikkeita.”

Asiat etenivät yllättävänkin nopeasti.

”Niin siinä kävi, että nyhjäisimme tyhjästä oman kaurameijerin.”

Kokeiluja kotilaboratoriossa

Yrityshanke alkoi perinpohjaisella raaka-aineeseen tutustumisella.

”Lähdimme ensiksi tavoittelemaan kaurapohjaista jugurttia ja paneutumaan kauran hapattamiseen, joka on valmistusprosessissa keskeinen tekijä.”

Annamari Jukkola lähestyi asiaa kemistin ja tutkijan näkökulmasta.

Häntä kiinnostivat paitsi erilaisten hapatteiden tarjoamat mahdollisuudet myös se, kuinka saadaan aikaan toivotut jugurttimaiset aromit ja tekstuuri.

Ensimmäiset kokeilut siskokset tekivät kotikeittiössä. Omatekoisen labran onnistuneita luomuksia maistateltiin ystävillä ja sukulaisilla.

”Vastaanoton perusteella ymmärsimme, että tuotteilla todella on potentiaalia.”

Kehitystyössä on silti riittänyt haasteita. Maitotuote ilman maitoa ei ole aivan helppo valmistettava.

”Kasviproteiinit ovat monesti esimerkiksi todella vahvan makuisia.”

Kotikeittiöstä on sittemmin edetty pitkälle, mutta Jukkolalle on ollut tärkeää pitää tuotekehitys edelleen omissa käsissä.

Kaurajogun jälkeen pienen meijerin valikoimaan ovat tulleet myös kaurapohjainen ”rahku” ja kreikkalaistyylinen juusto eli ”vuusto”.

”Emme osoittele ketään”

Nuoren yrityksen alkutaival on sujunut hyvin, mutta kurssia täytyy tarvittaessa osata myös muuttaa, Jukkola sanoo.

”Alan teollisuus menee nopeasti eteenpäin. Pitää uskaltaa tarkastella kriittisesti toimintaansa viimeistään parin vuoden päästä uudestaan ja miettiä, onko aika tehdä huoltotoimenpiteitä.”

Yritys etsii hänen mukaansa jatkuvasti uusia näkökulmia eikä suostu juuttumaan vanhaan. Tuotteiden kasvipohjaisuudella ei elämöidä.

”Me emme osoittele kenenkään ruokavaliota sormella. Yritämme tulla lähelle kuluttajaa ja kertoa, miten maito liittyy meidän omaan tarinaamme.”

Työnimestä pysyvään käyttöön jäänyt yritysnimi edustaa Jukkolan mukaan Mö Foodsin ajatusmaailmaa.

”Halusimme, että nimi viittaisi suomalaisuuteen mutta ei suoraan kasviperäisyyteen. Lähdemme siitä, että kasvipohjaiset tuotteet ovat yhtä normaaleja kuin lehmänmaitopohjaiset tuotteet.”

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Kemia-lehden numerossa 7/2022 osana Innovaatioita isänmaasta -sarjaa.

Lue myös: ”Onnistuttu lähes mahdottomassa” – Vuoden suomalainen elintarvikeinnovaatio -palkinnon sai kaurapohjainen vaihtoehto vuohenjuustolle

Kerro meille mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia