Metsäyhtiö Stora Enso testaa itseajavaa kuorma-autoa Uimaharjun tehdasalueellaan Joensuussa.
Ilman kuskia etenevä automaattinen ajoneuvo kuljettaa puuhaketta vajaan puolentoista kilometrin reitillä.
Kokeilu on usean asiantuntijayrityksen yhteishanke.
Auton älykkään ohjausjärjestelmän on toimittanut Hiab Suomi, jonka kumppanina kehitystyössä on ollut Teknologian tutkimuskeskus VTT.
VTT on tehnyt myös asiaan liittyvää turvallisuustutkimusta yhdessä turvajärjestelmien toimittajan InnoTrafikin kanssa.
Renkaat Mantsinen Groupin testirekkaan on toimittanut Nokian Renkaat. Älyrenkaat tuottavat automaattiohjausjärjestelmälle jatkuvaa tietoa esimerkiksi renkaiden paineesta ja lämpötilasta.
Kuljettaja siirtyy etävalvomoon
Miehittämättömiä ajoneuvoja kehitetään ja testataan parhaillaan monissa kohteissa. Lupaavimpia käyttökohteita on juuri raaka-aineiden kuljettaminen suljetuilla alueilla.
Stora Enson kokeiluhankkeen tarkoitus on kohentaa kuljetusten turvallisuutta, tehokkuutta ja polttoainetaloutta. Näin voidaan kutistaa myös tuotannon hiilidioksidipäästöjä.
”Testikäytöllä saamme lisätietoa siitä, millaisia ympäristö- ja turvallisuushyötyjä ja kustannussäästöjä uudenlaisella ajoneuvolla voidaan saavuttaa tehdaskuljetuksissamme”, sanoo Stora Enso Metsän hankintajohtaja Antti Suvinen.
”Jatkokäytössä myös etävalvomoon siirtyvän kuljettajan työergonomia ja turvallisuus parantuvat.”
(Kuva Harri Mäenpää) Kokeilun aikana miehittämätön kuorma-auto kulkee korkeintaan 20 kilometrin tuntivauhtia.