Hiilineutraaliushankkeen takana ovat Rauman telakalla toimiva laivanrakennusyhtiö Rauma Marine Constructions (RMC), risteilyvarustamo Viking Line, sähköajoneuvojen latausteknologian osaaja Kempower ja tutkimusosapuolena Åbo Akademi.
Hanke sai syyskuussa Business Finlandilta liki 1,6 miljoonan euron rahoituksen.
Niin sanottua vihreä käytävää (green corridor) pitkin kulkisivat kahden maan välillä sekä ihmiset että tavarat.
”Hankkeessa kehitettävä ratkaisu mahdollistaa Turun ja Tukholman välillä täysin hiilineutraalin rahtiliikenteen ja matkustuksen, mutta ratkaisu skaalautuu myös muille väylille”, kertoo Rauma Marine Constructionsin väliaikainen toimitusjohtaja Mika Laurilehto.
”Tämä on tärkeää, sillä kaikki EU-maat, Suomi mukaan lukien, ovat sitoutuneet vihreiden meriväylien perustamiseen.”
Tulosta jo viidessä vuodessa
Ensi vaiheessa hanke keskittyy Viking Linen merikäytävään. RMC kehittää energiatehokkaita ratkaisuja laivojen hiilineutraaliin operointiin ja yhdessä Kempowerin kanssa sähköajoneuvojen lataamiseen laivassa. Åbo Akademin tehtävänä on arvioida vihreän kuljetuskäytävän yhteiskunnallisia hyötyjä.
Vihreän merikäytävän mahdollistava polttoaine on tarkoitus valmistaa Varsinais-Suomessa.
Åbo Akademin tutkimusjohtaja Magnus Gustafsson arvioi, että Viking Linen Turun–Tukholman reitiltä voidaan poistaa hiilipäästöt viidessä vuodessa.
”Yhä useampi kuluttaja toivoo ostamiltaan tuotteilta ja palveluilta vastuullisuutta, mikä liittyy koko logistiikkaketjun päästöihin”, Gustafsson sanoo.
Hänen mukaansa hankkeen lähtökohta on, että suomalaisella teknologialla kustannukset eivät päästöttömyyden myötä kohoa merkittävästi.
”Tämä tulee tarjoamaan kestävän vaihtoehdon matkustajille, teollisuudelle mahdollisuuden saada kilpailuetua kestävästä kuljetuksesta ja konkreettisen esimerkin siitä, miten suomalaisella osaamisella voidaan eliminoida merenkulun päästöt.”
(Kuva Adobe Stock) Hiilipäästötön meriliikenne Turusta Tukholmaan pyritään toteuttamaan mahdollisimman nopeassa aikataulussa.