Euroopan vesillä purjehtii pian kaksi uutta vedyllä kulkevaa laivaa, jotka eivät tuota lainkaan päästöjä.
Vetyteknologiaan perustuvia nollapäästöisiä laivoja kehitetään EU:n Flagships-hankkeessa, jota koordinoi Teknologian tutkimuskeskus VTT. Suomesta projektiin osallistuu myös ABB.
Laivojen polttoaineenaan käyttämä vety tuotetaan uusiutuvalla sähköllä vedestä, ja käytössä vedystä syntyy uudelleen vettä.
Flagships-hankkeen päätavoite on viedä vetylaivojen teknillinen ja kaupallinen valmius maailmanlaajuisesti uudelle tasolle.
”Vetyteknologia on varteenotettava nollapäästöinen energiaratkaisu meriliikenteelle”, sanoo VTT:n erikoistutkija Antti Pohjoranta, jonka mukaan tutkimuskeskuksella on teknologiasta ja sen integroimisesta monipuolista osaamista.
ABB kehittää hankkeessa merikäyttöön soveltuvaa polttokennolaitosta. Yhtiön Suomen Marine-liiketoiminnan johtajan Antti Ruohosen mukaan polttokennojen rooli sähköistyvällä merenkulkualalla kasvaa jatkuvasti.
Flagships-laivojen on määrä aloittaa liikennöinti vuonna 2021. Toinen laiva menee Ranskan Lyoniin satama-alueen apualukseksi CFT-varustamolle. Toinen ryhtyy palvelemaan Norjan julkista liikennettä Stavangerin vesillä.
ABB:n mallikuva esittelee polttokennojen toimintaa työntöaluksessa.