Vihreää metanolia laivoille Ranualta – irlantilaisyhtiön jättihanke

Irlantilainen ETFuels-yhtiö suunnittelee perustavansa vihreää metanolia valmistavan tehtaan Lapin Ranualle. Investoinnin arvo olisi 800 miljoonaa euroa.

Ranualla syntyvä vihreä metanoli käytettäisiin meriliikenteessä fossiilisten polttoaineiden korvaajana.

Tehdas rakennettaisiin Ranuan kirkonkylältä noin 20 kilometrin päässä sijaitsevalle Näätäaavan alueelle. Sinne perustettaisiin myös tuulipuisto, joka tuottaisi metanolitehtaan tarvitseman uusiutuvan energian.

Valtionyhtiö Neovan, aiemman Vapon, tytäryhtiö Vapo Terra omistaa Näätäaavalla tuhannen hehtaarin verran entisiä turvesoita. Neovan roolina olisi tuulipuiston hankekehitys.

Suunnitelluista 35–50 tuulivoimalasta osa pystytettäisiin Neovan, osa yksityisten maanomistajien maille. Tuulipuistoa ei kytkettäisi sähköverkkoon, vaan metanolitehdas ostaisi sen koko tuotannon.

Neovalla on kehitteillä muitakin tuuli- ja aurinkopuistohankkeita eri puolilla Suomea sijaitsevilla vanhoilla turvetuotantoalueilla.

”Erittäin potentiaalinen alue”

Vihreän metanolin raaka-aineet ovat vesi ja hiilidioksidi. Elektrolyysissä vesi pilkotaan tuuli- tai aurinkovoimalla tuotetulla sähköenergialla vihreäksi vedyksi ja hapeksi. Metanolisynteesissä vihreään vetyyn lisätään hiilidioksidia, jolloin lopputuotteena on vihreää metanolia.

Valmistusprosessissa käytettävä hiilidioksidi otetaan talteen teollisuuden prosesseista.

Neova ja ETFuels pitävät Näätäaavaa erittäin potentiaalisena alueena tuulivoiman ja vihreän metanolin tuotantoon. Yhtiöiden mukaan tuulen nopeus alueella on hyvällä tasolla.

ETFuelsin mukaan tehdas toisi suoraan noin 60 ja välillisesti 400 työpaikkaa.

ETFuelsilla on menossa vihreän metanolin hankkeet myös Espanjassa ja Yhdysvalloissa. Yritys perustaa toimintansa paikallisiin yhteistyökumppaneihin.

Suunnitelmasta tiedottanut Ranuan kunta ei vielä ole tehnyt päätöksiä hankkeesta.

(Kuva Scanstockphoto) Meriliikenteen päästöjä pyritään jatkossa vähentämään siirtymällä fossiilisista vihreisiin polttoaineisiin, metanolin lisäksi esimerkiksi vihreään ammoniakkiin.

Lue myös:

St1 kaavailee synteettisen metanolin pilottilaitosta Lappeenrantaan

Suomalaistoimijat rakentavat vihreällä ammoniakilla toimivan rahtilaivan

Ammoniakki avittaa vihreää siirtymää


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tärkeimmät tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista.

Arvomme uusien uutiskirjetilaajien kesken yhden yön kylpyläloman kahdelle.

Lue lisää ja tee tilaus täällä.


P.S. Oletko kemian seurojen jäsen? Jos haluat uutiskirjeemme myös vuonna 2023, käy uusimassa tilauksesi täällä.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia