Automaattirekka etenee ilman ajajaa – pienensi päästöjä Stora Enson hakekuljetuksissa

Automaattinen ajaminen vähensi polttoaineen kulutusta ja päästöjä Stora Enson tehdasalueen hakekuljetuksissa. Pudotusta tavanomaisiin kuljetuksiin verrattuna oli viidenneksen verran.

Metsäjätti testasi automaattisesti ajavaa kuorma-autoa havupuuhakkeen kuljetuksessa Uimaharjun tehtaassaan Joensuussa vuosina 2020–2022. Eri vuodenaikoina ja sääoloissa toteutettu kokeilu sujui onnistuneesti ilman tapaturmia.

Koerekka oli varustettu erilaisilla ohjausjärjestelmillä, kameroilla, tutkalla ja sensoreilla, ja se opetettiin navigoimaan tehdasalueella mahdollisimman sujuvasti ja turvallisesti.

Sahan ja sellutehtaan välillä liikennöineen rekan suurin nopeus oli 20 kilometriä tunnissa. Päivittäin 15 hakekuormaa rahdanneen auton reitti kulki muun tehdasliikenteen seassa ja muun muassa ylitti junaradan. Koekäytön aikana autossa oli kuljettaja valvomassa testin sujumista.

Sahauksen sivutuotteena syntyvää haketta hyödynnetään raaka-aineena sellun valmistuksessa.

Valtava määrä uutta tietoa

Testin laajuus tarjosi auton ja sen laitteiden kehittäjille valtavan määrän uutta tietoa ja kokemusta.

”Kokeilu auttoi meitä ymmärtämään laaja-alaisesti automaattisen ajamisen etuja ja haasteita tehtaiden sisäisissä raaka-ainekuljetuksissa. Automaattisesta kuorma-autosta oli tässä testissä hyötyä varsinkin polttoainetehokkuuden näkökulmasta”, kertoo operaatiojohtaja Lauri Kuusisto Stora Enson Suomen puunhankinnasta.

”Samalla tuli osoitettua, että automaattinen ajaminen on mahdollista toteuttaa turvallisella tavalla, kunhan alueen tekniset perusrakenteet ovat kunnossa,”

Monen toimijan yhteistyötä

Rekan testaus oli Stora Enson ja hakekuljetuksia operoivan Mantsinen Groupin yhteishanke.

Ajoneuvon älykkään ohjausjärjestelmän ja varustelun toimitti Hiab, joka on kehittänyt järjestelmää yhdessä VTT:n kanssa. Automaattiajamisen ydintoiminnot perustuvat VTT:n kehittämään ohjelmistoon. VTT oli mukana myös turvallisuustyössä yhdessä InnoTrafikin kanssa.

Nokian Renkaat puolestaan testasi hankkeessa älyrenkaitaan.

Automaattisen ajamisen tueksi suunnitellun etäohjauksen edellyttämää mobiiliyhteyttä testattiin Elisan yksityisellä 5G-verkolla. Nopeat lyhyen viiveen 5G-yhteydet mahdollistavat myös vastaavat tulevaisuuden automaatioratkaisut.

Stora Enso aikoo hyödyntää testistä saatuja kokemuksia myöhemmissä kehityshankkeissaan.

(Kuva Harri Mäenpää/Mantsinen Group) Automaattiajon kuljetusreitti oli testin alkuvaiheessa 1,4 kilometrin ja myöhemmin 2,5 kilometrin pituinen. Taival taittui ilman ongelmia. Sama rekka jatkaa nyt tehdasalueella tavallisena kuorma-autona.

Aiheesta aiemmin:

Stora Enson hakerekka ajaa itse itseään


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tärkeimmät tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista.

Arvomme uusien uutiskirjetilaajien kesken palkintoja.

Lue lisää ja tee tilaus täällä.


P.S. Oletko kemian seurojen jäsen? Jos haluat uutiskirjeemme myös vuonna 2023, käy uusimassa tilauksesi täällä.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia