E-metanolin tuotantohanke etenee Ranualla – vihreä polttoaine kutistaa meriliikenteen päästöt minimiin

Metanolihankkeen toimijat ETFuels ja Neova ovat saaneen tuotekehitykseensä rahoituksen Swen Capital Partners -infrastruktuurirahastolta.

ETFuels on lisäksi koonnut tiimin, joka on toteuttanut vastaavia projekteja aiemminkin. Tulevalle tehtaalle on jo hankittu asiakkaiksi muun muassa neljä suurta laivayhtiötä.

Irlantilainen ETFuels ja sen suomalainen kumppani Neova, entinen Vapo, ilmoittivat tammikuussa 2023 aikeestaan käynnistää vihreän metanolin tuotanto Lapin Ranualla.

Tehdasta ja sen vaatimaa tuulivoimapuistoa suunnitellaan Näätäaavalle, jossa Neova omistaa entisiä turvesoita. Tuuliolot alueella ovat hyvät.

Laitoksen tuottama metanoli menisi meriliikenteen polttoaineeksi.

Kutistaa laivojen päästöjä roimasti

Ranuan tehdas saisi sähkön tuotantoprosessiinsa suoraan tuulivoimaloista, joita alueelle tulisi maksimissaan 52.

Metanolin valmistukseen käytettävän hiilidioksidin talteenotosta ETFuels on käynyt keskusteluja useiden teollisuuden toimijoiden kanssa.

Laitoksen tuotantokapasiteetiksi on suunniteltu 100 000 tonnia vuodessa.

Valmis e-metanoli vietäisiin rekoilla Ranualta Perämeren satamiin, joista se laivattaisiin eteenpäin isojen alusten polttoaineeksi.

Vihreästä metanolista aiheutuvat päästöt ovat noin 91 prosenttia pienemmät kuin laivojen nykyisten polttoaineiden.

Nopeasti eteenpäin

ETFuelsin toimitusjohtajan Lara Naqushbandin mukaan yhtiöllä on valmiudet edetä nopealla aikataululla.

”Maanhallinnan varmistaminen on tässä vaiheessa tärkeää, jotta pääsemme käynnistämään ympäristövaikutusten arviointi- ja kaavoitusmenettelyt. Luontoselvitykset voitaisiin siten aloittaa jo tulevana talvena”, Naqushbandi kertoo.

Ranuan kunnanjohtaja Tuomas Aikkila sanoo, että hankkeella on kunnan vahva tuki.

”Tehtaan myötä syntyvät ympärivuotiset työpaikat ovat juuri sitä, mitä Ranua tarvitsee saadaksemme lisää työikäisiä muuttamaan paikkakunnalle”, kunnanjohtaja toteaa.

Työpaikkoja tulisi itse tehtaaseen noin 60, välillisiä työpaikkoja vielä enemmän.

Starttiin vuonna 2029

Mikäli hankkeen tarvitsemat yksityiset maa-alueet saadaan vuokrattua pikaisesti, ympäristövaikutusten arviointi ja kaavoitus voidaan aloittaa vielä kuluvana vuonna.

Ennen lopullista investointipäätöstä tehdään vielä muun muassa tuulimittauksia.

Tämänhetkisen aikataulun mukaan tehdasinvestoinnista päätetään vuoden 2027 alussa. Investoinnin arvo on kaikkiaan 800 miljoonaa euroa.

Tehdas käynnistäisi tuotantonsa vuonna 2029.

ETFuels kaavailee sekä Suomeen että muualle Eurooppaan useita metanolitehtaita, joista Ranuan laitos olisi ensimmäinen.

Päivi Ikonen

(Kuva Pexels) Vihreä siirtymä edellyttää päästöjen karsimista myös laivaliikenteessä. Kuvituskuva.

Aiheesta aiemmin:

Vihreää metanolia laivoille Ranualta – irlantilaisyhtiön jättihanke

Lue myös:

St1 kaavailee synteettisen metanolin pilottilaitosta Lappeenrantaan

Suomalaistoimijat rakentavat vihreällä ammoniakilla toimivan rahtilaivan

Ammoniakki avittaa vihreää siirtymää


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tärkeimmät tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista.

Arvomme uusien uutiskirjetilaajien kesken palkintoja.

Lue lisää ja tee tilaus täällä.


P.S. Oletko kemian seurojen jäsen? Jos haluat uutiskirjeemme myös vuonna 2023, käy uusimassa tilauksesi täällä.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia