Peab Asfalt testaa asvaltin sideaineen bitumin osittaista korvaamista kasvipohjaisella ligniinillä.
Ligniinin raaka-aineena käytetään metsäteollisuuden sivuvirtoja.
”Ligniiniä on testattu laboratorio-olosuhteissa ja koekohteissa jo vuodesta 2020 lähtien”, kertoo johtaja Leo Kaariniemi Peab Asfaltista.
Uusin testausalue on aiempia vilkasliikenteisempi tie Vantaalla. Kokeiluun osallistuu myös Uudenmaan ely-keskus.
Vantaan Riipiläntielle tehtiin 500 metrin pituinen koeosuus ligniiniä sisältävällä asvaltilla.
Kahdesta verrokkiosuudesta toinen sisältää tavallista, puhdasta asvalttimassaa ja toinen asvalttirouhetta.
Pilotilla testataan asvaltin toimivuutta ja kestävyyttä myös talvioloissa. Erityisen kiinnostavaa on ligniinin toimivuus sideaineena, samoin asvaltin kierrätettävyys.
Ligniini voisi jopa pidentää päällysteen kestoikää
Uudenmaan ely-keskukselle tärkeintä on päällysteiden elinkaari ja raaka-aineiden kierrätettävyys.
”Uskomme, että tulevaisuudessa hiilidioksidipäästöillä on nykyistä suurempi merkitys päällystämisessä, ja jo nyt tulee etsiä ratkaisuja päästöjen alentamiseksi”, sanoo ely-keskuksen projektipäällikkö Niklas Nevalainen.
Reunaehtona ligniinin käytölle on, ettei se lyhennä päällysteen kestoikää vaan mahdollisesti jopa pidentää sitä.
”Tällä hetkellä ligniiniä käytettäessä kustannukset ovat hieman suuremmat. Jos käyttöä haluttaisiin lisätä, tulisi kustannusten laskea. Tietenkin ensin on varmistettava sen soveltuminen päällysteen raaka-aineeksi.”
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!