Haasta meidät, Z-sukupolvi

KÄYNNISSÄ OLEVA energiamurros on teollisuushistorian suurimpia ja nopeimpia muutoksia ja tulee vielä mullistamaan tulevaisuuttamme. Paineet hiilineutraaliin energiaan siirtymisessä ovat valtavat, sillä maapallon hyvinvointi riippuu siitä.

Mieleen juolahtaa kysymyksiä: Pysyykö ihminen mukana tässä kaikessa? Miten näkisimme murroksen mahdollisuudet emmekä pelkästään haasteita ja vaikeuksia? Kenet meidän pitäisi vakuuttaa tämän kaiken tärkeydestä ja miksi?

Vastaus on seuraavassa sukupolvessa. Meidän lapsemme ovat ne, jotka vievät eteenpäin asenteemme niin hyvässä kuin pahassa.

Esiin astuva sukupolvi vaatii lannistamisen sijaan rohkaisua, jotta se kykenee ratkaisemaan tulevaisuuden polttavat haasteet ja kääntämään ne mahdollisuuksiksi. Uudet tekijät vaativat myös uudenlaista muutosjohtamista.

NYKYISET 10–75-VUOTIAAT suomalaiset voidaan jaotella neljään sukupolveen, jotka ajattelevat ja käyttäytyvät hyvin eri tavoin.

Vuosina 1945–1960 syntyneet baby boomerit, joita kutsutaan myös suuriksi ikäluokiksi, tunnetaan työkeskeisenä sukupolvena. He arvostavat vaurautta ja onnistumisia uralla. Heille tärkeitä asioita ovat kotimaisuus, laatu ja luotettavuus.

Seuraavaksi tulee X-sukupolvi, jonka muodostavat tämän päivän 40–60-vuotiaat. Kilpailuhenkisyys ja kiinnostus itsensä kehittämiseen ovat X-sukupolvelle tyypillisiä piirteitä.

Itse kuulun vuosina 1980–1997 syntyneisiin millenniaaleihin, jotka tunnetaan myös Y-sukupolvena. Digimaailma on tullut ikäisilleni tutuksi jo varhain.

Me muistamme lapsuudestamme rätisevän modeemin ja jättikokoiset kännykät. Nyt luovimme somessa kuin kotonamme ja kokeilemme innokkaasti uusimpia innovaatioita.

Muutos on aina ollut millenniaaleille normi. Sukupolvi suhtautuu edeltäjiään avoimemmin erilaisuuteen ja arvostaa vapautta ja joustavuutta.

TULEVAISUUTEMME KANNALTA ehkä oleellisin sukupolvi on Z, ensimmäinen täysin diginatiivi ikäluokka.

Vuosina 1998–2010 syntynyt Z-sukupolvi on kasvanut tekniikan ympäröimänä, eikä se tunne maailmaa ennen älypuhelimia ja nettiä. Z-sukupolvelle keskeisiä arvoja ovat diversiteetti, avoimuus ja itsensä toteuttaminen.

Tämä sukupolvi luo toimintamallit pitkän aikavälin muutokselle. Sen edustajat ovat jo inspiroituneita kestävän kehityksen teemasta.

Meidän tehtäväksemme jää inspiraation ruokkiminen ja kasvattaminen, ei sen tukahduttaminen omien pelkojemme ja vajaavaisuuksiemme vuoksi.

Erityisen tärkeää Z-sukupolven sitouttaminen ja valmentaminen on siksi, että tämä ratkaiseva ikäluokka kykenisi paitsi kohtaamaan kestävän kehityksen murroksen myös johtamaan sitä.

Samalla varmistamme, että tulevaisuudessa meillä on kilpailukykyisiä osaajia, jotka tekevät kannattavaa liiketoimintaa uudenlaisessa ympäristössä.

Uusi aika edellyttää uudenlaista johtajuutta. Entisillä johtamisen malleilla ei enää pärjätä. Jatkossa voittaja on se, joka mahdollistaa menestymisen toisille ja mahdollisimman isolle joukolle.

OLEMME KAIKKI osa aikakautemme suurinta muutosjohtamisen haastetta. Meidän tavoitteemme on kasvattaa lapsistamme muutoksen tekijöitä.

Jotta onnistumme, tarvitsemme yhteisen tarinan. Tarinan, joka inspiroi kaikkia sukupolvia tekemään osuutensa sen eteen, että tulevina vuosikymmeninä teollisuuttamme luotsaavat ihmiset, jotka ovat saaneet rakentaa itsetuntonsa, osaamisensa ja motivaationsa positiivisesti omiin mahdollisuuksiinsa nojaten.

Te tulevaisuuden johtajat, jotka vielä olette uranne alussa: haastakaa meitä johtamaan teitä oikein.

Terhi Hirvikorpi
Kirjoittaja on kemiantekniikan tohtori, joka työskentelee kemianteollisuuden asiakkuuspäällikkönä Siemens Osakeyhtiössä.

Kuva: Siemens

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia