Valio ostaa Raisio oyj:n kasviproteiiniliiketoiminnan, siihen liittyvän käyttöomaisuuden sekä Härkis- ja Beanit-härkäpapubrändit.
Käyttöomaisuuteen kuuluvat muun muassa kasviproteiinituotteita Kauhavalla valmistavan tehtaan laitteet.
Raision kasviproteiinitoiminta on työllistänyt 16 henkeä, jotka siirtyvät kaupassa Valion palkkalistoille.
Kauppahinta on seitsemän miljoonaa euroa.
Raisio ehti omistaa härkäpapubrändinsä nelisen vuotta. Yhtiö osti Verso Food oy:n ja sen Härkis- ja Beanit-brändit keväällä 2021.
Meijeriyhtiöstä ruokataloksi
”Tulevaisuuden ruokajärjestelmään kuuluvat niin kasvipohjainen, eläinpohjainen kuin solumaatalouden keinoin tuotettu ruoka. Näitä kaikkia tarvitaan, jotta ruoka riittää globaalisti kasvavalle väestölle”, sanoo johtaja Tuomas Salusjärvi Valiosta.
”Tähän nojaa Valion strategia, jonka mukaisesti kasvamme meijeriyhtiöstä ruokataloksi. Tämä liiketoimintakauppa on yksi askel kasvupolulla.”
Salusjärven mukaan Valion perustana on 120 vuotta ollut vahva ja innovatiivinen tuotevalikoima.
”Maidosta valmistettavien tuotteiden rinnalla investoimme nyt ruokatalona kasvuun myös muiden raaka-ainepohjien osalta.”
Valion valikoimassa myös nyhtökaura
Valio osti nyhtökaurasta tunnetun Gold&Green Foods -yhtiön liiketoiminnan vuonna 2022.
Valion Gold&Green-brändiin kuuluu tätä nykyä erilaisia kaura-, härkäpapu- ja tofutuotteita, joiden menekki on liiketoimintajohtaja Kimmo Luoman mukaan lisääntynyt.
”Myynti on kasvanut onnistuneiden tuotelanseerauksien myötä vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä noin 50 prosenttia edelliseen verrattuna”, Luoma kertoo.
Valion mukaan Härkikseen ja Beanitiin liittyvä toiminta jatkuu toistaiseksi entiseen tapaan, ja Härkis-tuotteita saa kaupoista, kuten tähänkin asti.
Päivi Ikonen
Aiheesta aiemmin:
Kasviproteiinien keksijät saivat uuden ympäristöpalkinnon
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!