Helsingin seudulle vedyn tankkausasemia – rakentajina P2X Solutions ja Helen

Vety-yhtiö P2X Solutions kertoo rakentavansa vetytankkausaseman Järvenpäähän valtatie 4:n varteen. Asema on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2024.

”Järvenpään asema on merkittävä edistysaskel vetykäyttöisen liikenteen käynnistymiselle Suomessa, sillä se on ensimmäinen laatuaan Helsingin seudulla”, sanoo P2X Solutions Oy:n toimitusjohtaja Herkko Plit.

Energiavirasto on myöntänyt Järvenpään tankkausasemalle 790 000 euron tuen. Päätöstä edelsi viraston viime vuoden lopulla toteuttama kilpailutus vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin rakentamiselle.

Plitin mukaan asema palvelee erityisesti Etelä-Suomen vilkasta raskasta liikennettä.

”Energiaviraston myöntämä tukiraha mahdollistaa aseman rakentamisen. Infrastruktuurin lisäksi julkista tukea tarvitaan myös vetykäyttöisille ajoneuvoille”, Plit jatkaa.

P2X:llä on rakenteilla vetytankkausasema myös Harjavaltaan, jossa asema sijoittuu yhtiön tulevan vihreän vedyn tuotantolaitoksen yhteyteen.

Luvassa kokonainen verkosto

P2X Solutions aikoo rakentaa lähivuosina Suomeen kokonaisen vetytankkausasemien verkoston.

Vety sopii erityisen hyvin pitkän matkan raskaan liikenteen polttoaineeksi ja lisäksi myös paikallisiin, energiaintensiivisiin kuljetuksiin, kuten trukkien käyttöön. Euroopassa käytössä on jo myös vetykäyttöisiä pakettiautoja, takseja, busseja ja henkilöautoja.

Myös P2X Solutionsin asemat toimivat eri painetasoilla, mikä mahdollistaa erityyppisten ajoneuvojen tankkaamisen.

Polttoaineena vedyn etuja ovat muun muassa lyhyt tankkausaika ja pitkä kantama. Vihreä vety on päästötöntä, ja vetypohjaisen autoilun sivutuotteena syntyy ainoastaan puhdasta vettä.

Helen aikoo rakentaa vetyaseman Helsingin Vuosaareen

Energiayhtiö Helen puolestaan aikoo rakentaa vihreän vedyn tankkausaseman Helsingin Vuosaareen.

Hanke toteutuu, jos se saa työ- ja elinkeinoministeriöltä anotun uuden energiateknologian investointituen.

Kaasuyhtiö Woikoskella oli 2010-luvulla muutaman vuoden mittainen vetytankkauskokeilu Vuosaaren satamassa, Voikoskella ja Göteborgissa. Omalla rahalla toteutettu hanke ei tuolloin lähtenyt lentoon.

”Vetyasemilla tankkasimme ainoastaan me itse. Kokeilu tuli kalliiksi, sillä kustannukset kolmesta asemasta olivat kuusi miljoonaa euroa”, Woikoski Oy:n hallituksen  puheenjohtaja Clas Palmberg kertoi Kemia-lehdessä viime syksynä.

Helenin asema palvelisi raskasta liikennettä. Vedyntuotanto ja -jakelu käynnistyisivät Vuosaaressa vuonna 2024. Helenin vetyä voitaisiin toimittaa konteissa myös teollisuuden tarpeisiin.

Aseman suunnitelman tekee konsulttiyhtiö Sweco, joka laatii perussuunnitelman myös Vuosaareen kaavaillulle vetypilottihankkeelle 3H2 – Helsinki Hydrogen Hubille.

3H2 – Helsinki Hydrogen Hub -projekti yhdistää vedyn neljä käyttömahdollisuutta eli liikenteen, sähkön, lämmityksen ja energiavarastoinnin. Vuosaaren laitos muuntaisi vedyn takaisin sähköksi polttokennon avulla (Power to H2 to Power) ja syöttäisi sähkön verkkoon, kun siitä on niukkuutta.

Päivi Ikonen

16.2.2023 klo 7.15: Uutista on täydennetty mm. tiedoilla Woikoski Oy:n aiemmasta hankkeesta.

(Kuva Scanstockphoto) Vetyauton päästöt ovat pelkkää puhdasta vettä.

Lue myös:

Joensuuhun suunnitteilla vihreän vedyn ja sähköpolttoaineiden tuotantolaitos

Vety-yhtiö P2X:n tuotantolaitokseen elektrolyysilaitteisto Saksasta

Nyt se on varmaa – Harjavallan vihreä vetylaitos toteutuu

Harjavallan vihreälle vetylaitokselle 26 miljoonan investointituki

Suomen ensimmäinen vihreän vedyn tuotantolaitos Harjavaltaan

Vihreän vedyn tuotantolaitoksen suunnittelu käyntiin


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tärkeimmät tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista.

Arvomme uusien uutiskirjetilaajien kesken palkintoja.

Lue lisää ja tee tilaus täällä.


P.S. Oletko kemian seurojen jäsen? Jos haluat uutiskirjeemme myös vuonna 2023, käy uusimassa tilauksesi täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia