Tulevaisuuden talvien tiet ja jalankulkuväylät ovat entistä liukkaampia. Tämän saavat aikaan korkeammat kylmän kauden lämpötilat, jotka ilmastonmuutos tuo mukanaan.
Liukkaat kelit ajoittuvat kuitenkin nykyistä lyhyemmälle ajanjaksolle. Syksyn ja kevään olot ovat siten aiempaa helpompia.
Tiedot käyvät ilmi Ilmatieteen laitoksen tutkimuksesta, joka on julkaistu Regional Environmental Change -lehdessä.
Tutkijat mallinsivat tulevaisuuden ilmaston tie- ja jalankulkuolosuhteita Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
Liukas keli yllättää yhä useammin
Tutkimuksen tulokset kertovat myös, että vaikka liukas kausi lyhenee, liukkaita oloja esiintyy talven mittaan monilla alueilla useammin kuin nykyisessä ilmastossa.
Vuosisadan keskiväliä (2041–2060) kuvaavien mallinnusten mukaan jäiset tieolosuhteet yleistyvät Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisosissa. Maiden eteläosissa jäiset olot muuttuvat harvinaisemmiksi.
Melkein kaikilla alueilla tien pinnalla on syksyllä ja keväällä vähemmän jäätä ja lunta kuin nykyään. Tämän ansiosta teiden talvikunnossapitokausi voi jatkossa lyhentyä.
Myös jalankulkuväylien liukkaat kelit harvenevat syksyisin ja keväisin. Toisaalta lämpötilat heilahtelevat talvisin nollan molemmin puolin, joten jään päällä on silloin entistä useammin vettä.
Jään päällä oleva vesi on yksi vaarallisimmista olosuhteista jalankulkijoille, sillä kaatumisen riski on silloin suurin.
Auttavat suunnittelemaan sopeutumistoimia
Tutkimuksessa käytettiin RoadSurf-tiesäämallia ja voimakkaan lämpenemisen ilmastoskenaariota. Tulokset ovat siten yläraja-arvio, mutta ne voivat joka tapauksessa auttaa sopeutumistoimien suunnittelussa.
Ilmatieteen laitoksessa kehitettävää RoadSurf-tiesäämallia hyödynnetään tiesääennusteiden tekemisessä. Tuoreessa tutkimuksessa mallia käytettiin ensimmäistä kertaa yhdessä tulevaisuuden ilmastoskenaarioiden kanssa, jotka oli simuloitu alueellisella ilmastomallilla.
Tiesäämallit antavat huomattavasti yksityiskohtaisemman arvion teiden olosuhteista sekä veden ja jään määrästä teillä kuin ilmastomallit.
Tiesää on merkittävä tekijä sekä liikenteen että terveydenhuollon näkökulmista. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa tapahtuu vuosittain yhteensä 27 000 tieliikenneonnettomuutta ja 50 000 jalankulkuonnettomuutta. Puolet onnettomuuksista liittyy liukkaisiin olosuhteisiin.
(Kuva Adobe Stock) Tulevaisuuden kuljettajien on talviaikaan pysyttävä entistä valppaampina, sillä liukas keli voi tulla eteen hyvinkin yllättäen.
Tilaa Kemia-lehti loppuvuodeksi 2022 ja auta Ukrainaa!
- Tilaa itsellesi tai lahjaksi läheiselle – 66 euroa.
- Kannusta koululaista tai opiskelijaa lehtilahjalla – 44 euroa.
- Kiitä opettajaa ja lahjoita lehti kouluun – 18 euroa.
- Lahjoitamme puolet tilausmaksusta ukrainalaisten auttamiseen Pelastakaa Lapset ry:n kautta.