Julkisen liikenteen pysäkit ovat kesällä monta astetta muuta ulkoilmaa lämpimämpiä. Tukalaa paahdetta torpataan nyt vehreydellä. Kuva: Forum Virium Helsinki.

Kasvit viilentävät ratikkapysäkin – lupaava kokeilu Helsingin Kalasatamassa

Helsinkiläisille raitiovaunupysäkeille istutetut kasvit ovat osoittautuneet lupaavaksi keinoksi hillitä hellettä.

Kahdelle Hermannin rantatiellä sijaitsevalle pysäkille on asennettu kasvikatto ja -pylväitä. Monivuotiset kasvit kastelee sadevedellä toimiva järjestelmä.

Rakenteiden tarkoituksena on paitsi helpottaa helteessä odottelua myös tarjota pörriäisille uusia paikkoja.

”Kasvit vaikuttavat kotiutuneen uuteen ympäristöönsä ja pysäkki näyttää ja tuntuu viihtyisältä”, kertoo toimitusjohtaja Mikko Sonninen kokeilun toteuttavasta InnoGreen-yhtiöstä.

”Pölyttäjälaskennat vahvistivat, että pölyttäjätkin ovat löytäneet tiensä kukkivien kattojen ja seinien luokse.”

Anturit seuraavat tilannetta

Sensorit mittaavat kesän ajan pysäkin olosuhteita, kuten lämpötilaa, ilmankosteutta ja kasvualustojen kosteutta. Tulokset analysoi ammattikorkeakoulu Metropolia.

Innogreen puolestaan kerää kasveista näytteitä, joille tehdään eDNA-analyysi.

”Sillä kartoitetaan alueen pölyttäjälajistoa, jotta saadaan lisätietoa siitä, miten paljon ja millaisia pölyttäjiä pysäkillä on ollut”, Sonninen kertoo.

Kokeilu on osa EU-rahoitteista Pilot Green -hanketta, jota koordinoi Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki.

Jos kaikki sujuu hyvin, muillekin pysäkeille voidaan asentaa samankaltaisia viherrakenteita, jotka on suunniteltu monistettaviksi.

Lue myös:

Kaupunkiluonto helpottaa helteen aiheuttamaa kuormitusta – jakautuu kuitenkin epätasaisesti

Viherseinät estämään mikromuovin pääsy mereen


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia