Aalto-yliopistossa on kehitetty tehokas kierrätysprosessi, jossa akkumetallit erotellaan litiumioni- ja nikkelimetallihydridiakkujätteestä liuottamalla.
Apulaisprofessori Mari Lundströmin ryhmän rakentamassa prosessissa saadaan tarkkaan talteen mangaani, nikkeli, koboltti, litium ja harvinaiset maametallit.
Prosessin jäljiltä syntyvän uusioraaka-aineen hiilijalanjälki on 38 prosenttia pienempi kuin neitseellisen raaka-aineen.
Ero on vielä huomattavasti suurempi, jos mukaan lasketaan mekaanisessa esikäsittelyssä talteen otetut kupari ja alumiini.
Tätä nykyä akkujen kierrätyksessä käytetään usein sulatusta, jossa tyypillisesti menetetään litium ja osa muista raaka-aineista.
”Oltava ekologisempaa kuin primäärituotanto”
EU-alueella on määrä olla käytössä 30 miljoonaa sähköautoa vuoteen 2030 mennessä.
Tiensä päähän tulleet akut ovat haitallista jätettä mutta myös arvokasta raaka-ainetta uusille akuille.
Kierrätystä siis tarvitaan, mutta Mari Lundströmin mukaan sen omat ympäristövaikutukset ovat usein sokea piste.
”Kierrätyksen täytyy olla todennetusti ekologisempaa kuin raaka-aineiden primäärituotanto, jotta se kannattaa”, hän huomauttaa.
Lundströmin ryhmä selvitti uuden hydrometallurgisen kierrätysprosessin ympäristöjalanjäljen elinkaarianalyysin avulla.
Näin saatiin aiempaa tarkempaa tietoa kierrätyksen ympäristövaikutuksista, kuten energiankulutuksesta, vesitaseesta ja prosessin päästöistä.
”Käyttämämme metodologian avulla voidaan arvioida aiempaa tarkemmin kierrätysprosessien ympäristövaikutuksia jopa niiden suunnitteluvaiheessa ja löytää parhaat mahdolliset vaihtoehdot”, Lundström sanoo.
Suomi haluaa kierrätyksen edelläkävijäksi
EU:n tavoitteena on, että akkujätteen massasta saadaan kierrätettyä 70 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Koboltista, nikkelistä ja kuparista 95 prosenttia ja litiumista 70 prosenttia tulee kierrättää.
Kansallinen akkustrategia pyrkii nostamaan Suomen akkujen kierrätyksen ja vastuullisen raaka-ainetuotannon kärkimaaksi.
Mari Lundströmin ryhmän tutkimus on julkaistu Resources, Conservation and Recycling -lehdessä.
(Kuva Valeria Azovskaya) Akkukennosta saadaan talteen muun muassa punaista kobolttisuolaa ja sinivihreää nikkelisuolaa.