Avant-konsernin tytäryhtiö Avant Power suunnittelee Avant Tecnon pienkuormaajien akut ja valmistaa ne uudessa tehtaassa konsernin toimipaikalla Ylöjärvellä.
Suomalaisyritys on tällä hetkellä maailman ainoa kuormaajavalmistaja, jolla on oma akkutehdas.
Avant on räätälöinyt litiumioniakut optimaalisiksi kolmannen sukupolven sähkökuormaajiinsa.
Uppojäähdytystekniikan ansiosta akuissa on erinomainen lämmönhallinta, jollaista niin pakkaselle kuin kuumuudelle altistuvat liikkuvat koneet ja laitteet edellyttävät.
Monitasoinen suojaus tekee akuista myös hyvin turvallisia.
Iso satsaus tuotekehitykseen
Avant Powerin operatiivisen johtajan Mikko Piepposen mukaan perustus akkutuotannolle rakennettiin kovalla työllä.
”Olemme investoineet paljon tuotekehitykseen, ja meillä on myös kumppaneita, joiden osaaminen on maailman kärkeä”, Piepponen kertoo.
Sekä akkuteknologia että valmistustekniikka on luotu Avant Powerin laboratoriossa. Myös tehtaan tuotantolinja ja suurin osa sen laitteista ovat yhtiön omaa käsialaa.
Kokonaisuus haluttiin mahdollisimman yksinkertaiseksi, minkä mahdollisti tuotannon ja tuotteen suunnittelu yhtä aikaa.
Valmistus täyteen vauhtiin loppuvuodesta
Avant Powerin suunnittelujohtajan Santtu Tyynelän mukaan itse suunniteltu ja toteutettu akkujen tuotantolinja mahdollistaa ennen kaikkea ketteryyden ja skaalattavuuden.
”Samalla koko akkuihin ja kuormaajiin liittyvä osaaminen on saman katon alla”, Tyynelä kuvailee.
Akkujen valmistus uudessa laitoksessa on käynnistynyt ”maltillisella tahdilla”. Täysi vauhti on luvassa loppuvuodesta.
Toistaiseksi akkuja syntyy yhdellä tuotantolinjalla, mutta tulossa on sen kumppaniksi toinenkin.
”Ensi vuonna valmistamme 700–800 akkua.”
Pienkoneet näyttävät tietä työkoneiden sähköistymiselle
Työkoneiden sähköistyminen on alkanut vahvimmin pienkoneista.
”Nopeimman skenaarion mukaan jopa puolet myymistämme kuormaajista voi olla sähköisiä jo viiden vuoden päästä”, kertoo Avant Tecnon ja Avant Powerin toimitusjohtaja Jani Käkelä.
Taustalla vaikuttaa koneiden kehittyminen. Avantin uusimman täyssähköisen kuormaajan työskentelyaika on optimioloissa kuusi tuntia. E-kuormaajaa voi yhdellä latauksella ajaa 21 kilometriä.
Oma akkutuotanto ja akkukennojen hankkiminen suoraan kennovalmistajalta auttavat myös pitämään kuormaajien hinnat kurissa.
Dieselkuormaajiakin tarvitaan Käkelän mukaan silti vielä pitkään, koska osa käyttäjistä siirtyy sähköisiin versioihin hitaammalla aikataululla.
Päivi Ikonen
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla kylpylävuorokauden arvontaan!