Jyväskyläläisen AistiSiimeksen yrittäjät uskovat luontoelämysten palauttavaan voimaan, josta on tieteellistäkin näyttöä. He tuovat luonnon myös sisätiloihin.
Elina Saarinen
Karhunpennut kurkistelevat hopeisten runkojen takaa. Kelottuneet oksankarahkat lepäävät sammalmättäällä. Tuoksuu mesiangervo, jossain livertää lintu.
Olen päätynyt kesken työpäivän metsän siimekseen, vaikka olen sisätiloissa.
Istun pehmeällä sohvalla jyväskyläläisen yhteistoimiston huoneessa ja rapistelen käsissäni käpyä. Täällä ei näy seiniä, vaan kankaalle loihdittu metsämaisema.
Lattiaa täplittävät huovutetut sienet ja viherkasvit, joiden lehtiversot kiemurtavat sileiden kivien ja jäkäläpalleroiden välitse.
Inspiraatiota oikeaan luontoon hakeutumiseen
Yrittäjät Satu Freyberg ja Pia-Maria Pohto haluavat tuoda luonnon ja taiteen elvyttävät ja rauhoittavat vaikutukset kaikkien saataville.
Kaksikon startup-yritys AistiSiimes rakentaa moniaistisia luontohyvinvointitiloja, jotka taidekankaat, tuoksut, äänet ja muut luontoelementit muuntavat elämykseksi.
Jyväskyläläiset luovat Siimeksiä esimerkiksi yritysten tauko-, edustus- ja kokoustiloihin, hoivakoteihin ja sairaaloihin sekä matkailukohteisiin, messuille ja muihin tapahtumiin.
Siimeksiä on räätälöity rauhoittumistiloiksi festarihulinan keskelle ja hiljaiseksi tyveneksi aistiyliherkille. Sellainen on tarjolla esimerkiksi vuoden 2025 Helsinki Pride -tapahtuman Puistojuhlassa 28. kesäkuuta.

Kesäisen ja talvisen metsäteeman lisäksi palettiin on otettu saaristoteema, jossa katse saa hakeutua aavan meren horisonttiin.
Asiakkaan tarvitsee vain kertoa tilansa mitat, niin AistiSiimes täyttää sen. Kehitteillä on parhaillaan myös liikuteltava mobiiliversio.
Myös verkkokaupan lanseeraus lähestyy. Pian kuluttajat voivat hankkia sieltä luontoon liittyviä, hyvinvointia luovia elementtejä omaan kotiinsa.
Freyberg ja Pohto kutsuvat toteutusta ”sisäänheittotuotteeksi ulos”, koska elämyksellisissä tiloissa oleskelu inspiroi käyttäjiä hakeutumaan myös ulos oikeaan luontoon.
Luontoelämyksillä on tutkittuja vaikutuksia
AistiSiimeksen yrittäjät ovat olleet mukana myös tutkimuksissa, joissa selvitetään luonnon hyvinvointivaikutuksia.
Yhteistyökumppaneita ovat olleet Keski-Suomen hyvinvointialue, Kuntoutumis- ja liikuntasäätiö Peurunka ja Jyväskylän yliopisto.
Tutkimustulokset osoittavat, että luontoelämyskonsepti madaltaa elimistön stressitasoa ja palauttaa nopeasti, helpottaa vuorovaikutusta, parantaa keskittymistä ja inspiroi luovuuteen.
”Merkittävimmät vaikutukset syntyvät jo viidessä minuutissa. On todella tärkeä pitää pieniä palauttavia hetkiä. Ne auttavat jaksamaan ja nukkumaankin paremmin”, Freyberg ja Pohto summaavat.
Parhaillaan on meneillään uusi yhteistyö huippu-urheilun instituutin KIHUn ja Jyväskylän yliopiston kanssa. Siinä tutkitaan, kuinka luontohyvinvointitila voisi auttaa urheilijoita palautumisessa.
Idea syntyi männynoksista
AistiSiimeksen yritysidea syntyi aikoinaan, kun Freyberg vieraili äitinsä luona hoivakodissa, jossa myös Pohtolla oli läheinen, ja vei tuliaisina männynoksia.
Yksinkertaisella oksanipulla oli hämmästyttävä vaikutus:
”Ikäihmiset ottivat oksia käteensä ja tuoksuttelivat niitä. Hiljalleen yhteisöasumistilassa vallinnut apaattinen tunnelma katosi. Hoivakodin asukkaat alkoivat muistella luontokokemuksiaan ja kertoilla tarinoita”, Freyberg kertoo.
Freyberg hoitaa vuosi sitten perustetussa AistiSiimeksessa toimitusjohtajan töitä.
Hallituksen puheenjohtaja Pohto puolestaan käyttää luovaa osaamistaan ja taiteilijan silmäänsä tilojen suunnittelussa ja somistuksessa.
Yrittäjäkaksikko on niin yksituumainen, että naiset puhuvat liki yhteen ääneen täydentäen toistensa lauseita, eikä oikein erota, kumpi on äänessä.
Onnen aineksia Osakan maailmannäyttelyyn
Tänä vuonna AistiSiimeksen toiminnassa korostuu erityisesti matkailu.
Satu Freybergillä on vahva tausta suomalaisen saunan kansainvälisessä markkinoinnissa.
Molemmat naiset näkevät, että saunan tavoin luontohyvinvointitila voisi toimia maabrändin vahvistajana ja matkailuvalttina.
”Suomalaisessa luonnossa ja saunassa on aineksia onneen”, Freyberg sanoo.
”Jos ennen luksus tarkoitti sitä, että enemmän on enemmän, nykyisin luksus on perusasioita, rauhoittumista ja luonnossa olemista.”
AistiSiimestä on pyydetty mukaan Japanin Osakassa parhaillaan käynnissä olevaan maailmannäyttelyyn, joka jatkuu lokakuulle asti.
Syyskuun puolivälissä yrittäjät rakentavat talviteemaisen siimeksen Pohjoismaiden paviljonkiin.
”Haemme juuri yhteistyökumppania Japanista. Uskomme, että japanilaisia voisi kiinnostaa suomalaisen rauhoittumispisteen toteuttaminen kotiin luontotaide-elementtien, tekstiileiden ja tuoksujen avulla.”
Lue myös:
Suomalaiset terveysalan yritykset hakevat uutta markkinaa Japanista
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!