Tutkimushanketta johtavasta Vaasan yliopistosta työhön osallistuvat muun muassa projektitutkija Ksenia Siadkowska, professori Maciej Mikulski ja laboratorioinsinööri Pauli Valkjärvi. Kuva: Vaasan yliopisto.

Suomalaiskonsortio tutkii vedyn ja argonin kiertoa energiantuotannossa – täysin päästötön teknologia

Vaasan yliopiston vetämä tutkimuskonsortio pilotoi vety-argon-kierron käyttöä energiantuotannossa.

Tutkijoiden tavoitteena on osoittaa käytännössä, että teknologia on täysin päästötön ja hyötysuhteeltaan ainutlaatuinen.

Vety-argon-kierto mahdollistaa vihreän vedyn polttamisen energiaksi käyttämällä elektrolysoitua happea ja väliaineena argonia.

Ilman korvaaminen argonilla ja hapella parantaa vetypolttomoottorin hyötysuhdetta 10–20 prosenttiyksikköä.

Näin pakoputken tarve poistuu. Käytännössä ainoana palamistuotteena muodostuva vesi voidaan käyttää prosessissa uudelleen.

Mukana myös VTT ja Oulun yliopisto

Vuosina 2025–2027 toteutettavasta Integrated Hydrogen-Argon Power Cycle (Ihapc) -hankkeesta Vaasan yliopistossa vastaa professori Maciej Mikulski.

”Meillä on asiantuntemusta polttoaineanalytiikassa, mallintamisessa ja simuloinnissa, voimansiirron testauksessa sekä ohjauksen kehittämisessä”, Mikulski kertoo.

Business Finlandin rahoittaman projektin muut tutkimusorganisaatiot ovat VTT ja Oulun yliopisto.

Teollisuuskumppaneihin kuuluvat Wärtsilä, Parker Hannifin Manufacturing Finland, Vahterus, Vaisala ja TotalEnergies.

Säätövoimamoottorit keskeinen osa puhdasta siirtymää

Ihapc-hanke on osa Wärtsilän johtamaa Wide & Intelligent Sustainable Energy (Wise) -ekosysteemiohjelmaa ja kytkeytyy myös alan eurooppalaisiin tutkimusverkostoihin.

”Vety-argon-kierto on uraauurtavaa tutkimusta”, sanoo johtaja Rasmus Teir Wärtsilä Energiasta.

”Se tukee Wise-ohjelman pitkän aikavälin tavoitetta kasvattaa merkittävästi suomalaisten hiilidioksidipäästöjä vähentävien teknologioiden liikevaihtoa.”

Säätövoimamoottorit ovat keskeinen osa siirtymää kohti uusiutuvia energiajärjestelmiä. Ne tarjoavat keinon tasapainottaa vaihtelevaa tuuli- ja aurinkovoimaa ja varmistaa verkon vakaus.

Tehokkaimmat moottorit käyvät nykyään kaasulla, mutta ne voidaan muuntaa toimimaan myös kestävillä polttoaineilla, kuten vedyllä.

Päivi Ikonen


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
This field is hidden when viewing the form
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia