Eurooppalaista suurhanketta vetää VTT:n erikoistutkija Yancho Todorov, joka kuvattiin VTT:n raskaan ajoneuvotekniikan laboratoriossa Espoon Otaniemessä. Kuva: VTT.

Vauhtia raskaan liikenteen sähköistämiselle – VTT:n johtama hanke luo Eurooppaan latausasemia rekoille

VTT:n johtama kansainvälinen hanke pyrkii mullistamaan raskaan liikenteen sähköistämisen Euroopassa.

Macbeth-projektin tavoitteena on rakentaa maanosaan kattava sähkörekkojen latausverkosto vuoteen 2030 mennessä.

Hankkeeseen osallistuu 19 yritystä, yliopistoa ja tutkimuslaitosta eri puolilta Eurooppaa.

Toimijat kehittävät ja testaavat yhdessä megawattiluokan latausjärjestelmiä (MCS), jotka ovat välttämättömiä raskaan kaluston nopeaan ja tehokkaaseen lataamiseen.

”Lisäksi kuuntelemme logistiikkayritysten kokemuksia käytännön operoinnista ja tutkimme uusia liiketoimintamalleja”, kuvailee VTT:n erikoistutkija ja hankkeen vetäjä Yancho Todorov.

Suomalainen latausteknologia keskeisessä asemassa

Hankkeessa pystytettävät kaksi hybridiasemaa palvelevat sekä raskasta liikennettä että henkilöautoja.

Piloteissa tutkitaan muun muassa asemien käytännöllisyyttä, turvallisuutta ja toimintavarmuutta erilaisissa käyttötilanteissa.

Mukana on muun muassa Kempower, joka suunnittelee ja valmistaa pikalatausratkaisuja sähköajoneuvoille.

Suomalaisen Kempowerin laitteet lataamaan Kalifornian sähköautoja – ”toimivat luotettavasti ääriolosuhteissa”

Sähköautojen pikalatausjärjestelmien kehittäjä Kempower sai kestävän kehityksen palkinnon

”Tuomme hankkeeseen keskeistä laitteistoa ja asiantuntemusta”, kertoo Kempowerin tutkimusjohtaja Ville Naumanen.

”Tällä hetkellä megawattiluokan latausinfrastruktuuri on Euroopassa hyvin harvinaista, ja teknologiamme ovat avainasemassa tämän kriittisen tilanteen korjaamisessa.”

Sähköliikenteelle kokonainen ekosysteemi

”Kyseessä ei ole vain teknologiaprojekti, vaan hanke luo pohjaa kokonaan uudelle sähköliikenteen ekosysteemille Euroopassa”, korostaa VTT:n tutkimusprofessori Mikko Pihlatie.

”Tutkimusta ja pilottihankkeita yhdistävät innovaatioprojektit ovat välttämättömiä, jotta voidaan luoda uutta liiketoimintaa.”

Helmikuussa 2025 startannut hanke jatkuu tammikuuhun 2029. Projektia rahoittaa Euroopan komissio Horisontti Eurooppa -ohjelman kautta.


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
This field is hidden when viewing the form
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia