Wärtsilä testaa vetymoottoreita – laivoihin jo tänä vuonna

Teknologiayhtiö Wärtsilä käynnistää laajan testiohjelman, jossa se testaa vedyllä ja ammoniakilla toimivia polttomoottoreita.

Yhtiö odottaa saavansa ammoniakkiseoksella toimivan laivamoottorin merenkulun markkinoille jo tänä vuonna. Puhtaalla ammoniakkipolttoaineella toimivan moottorin Wärtsilä arvioi olevan valmis vuonna 2023.

Puhdasta vetyä käyttävä moottori- ja voimalaitoskonsepti valmistuu energiamarkkinoille vuoteen 2025 mennessä, yhtiö ennakoi.

”Erittäin rohkaisevia testituloksia”

Vetyä voidaan käyttää polttoaineena sellaisenaan tai raaka-aineena monenlaisten tulevaisuuden polttoaineiden, kuten ammoniakin ja synteettisen metaanin, valmistukseen.

Vety ja ammoniakki eivät sisällä hiiltä, joten niiden käytöstä ei synny hiilidioksidipäästöjä.

Wärtsilän moottorilaboratoriossa Vaasassa on vastikään tehty laaja-alaiset moottoritestit, joilla määritettiin optimaaliset parametrit näillä polttoaineilla toimiville moottoreille. Tulokset osoittautuivat yhtiön mukaan erittäin rohkaiseviksi.

Yksi testimoottori suoriutui tyypillisellä merenkulun kuormitusalueella erinomaisesti, kun käytössä oli polttoaine, jonka ammoniakkipitoisuus on 70 prosenttia. Myös toisella moottorilla ja puhtaalla vedyllä tehdyt testit onnistuivat hyvin.

”Merkkipaaluja Wärtsilän siirtymässä”

”Nämä ovat merkkipaaluja Wärtsilän siirtyessä käyttämään tulevaisuuden polttoaineita”, sanoo yhtiön konsernijohtaja Håkan Agnevall tiedotteessa.

”Yhteiskunnan on investoitava merkittäviä summia vihreän vedyn kehittämiseen tarvittavaan infrastruktuuriin, mutta nämä investoinnit edellyttävät markkinavalmiita moottoreita, jotka pystyvät toimimaan uusilla polttoaineilla.”

”Energia- ja meriteollisuus ovat irtautumassa hiilestä, ja näillä aloilla käytettävien moottoreiden polttoainejoustavuus on avain muutoksen mahdollistamiseen.”

Energiasektorilla on odotettavissa, että vihreällä vedyllä tuotetaan seitsemän prosenttia maailman energiantarpeesta vuoteen 2050 mennessä.

Kehitteillä myös ammoniakin jakelujärjestelmiä

Wärtsilä kehittää myös ammoniakin varastointi- ja jakelujärjestelmiä osana EU:n ShipFC-hanketta.

Suomalaisyhtiö on saanut jo merkittävää kokemusta ammoniakista suunnittelemalla lastinkäsittelyjärjestelmiä nestekaasuja kuljettaville aluksille, joista monet kuljettavat ammoniakkia.

Osana Demo2000-projektia Wärtsilä aloittaa ammoniakin testaamisen nelitahtisessa merimoottorissa yhdessä asiakkaidensa Knutsen OAS:n, Norjan Repsolin ja Equinorin kanssa Norjassa toimivassa Sustainable Energy Catapult Centre -keskuksessa.

(Kuva Wärtsilä) Wärtsilän moottorilaboratoriotiimi tekee Vaasassa testejä, joissa määritetään optimaaliset parametrit vety- ja ammoniakkipolttoaineilla toimiville moottoreille. 

Kerro meille mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia