Monipolttoainemoottorin muuntaminen puhtaasti kaasukäyttöiseksi pudottaa reilusti etenkin lng-säiliöalusten metaanipäästöjä. Kuva: Wärtsilä.

Wärtsilän moottoriuutuus suitsii laivojen metaanipäästöjä jopa 75 prosenttia

Teknologiayhtiö Wärtsilä on kehittänyt 50DF-monipolttoainemoottoriinsa ratkaisun, jolla se voidaan muuntaa puhtaasti kaasukäyttöiseksi.

Polttoprosessia voidaan tällöin säätää entistä tarkemmin ja näin parantaa moottorin tehokkuutta.

Nesteytettyä maakaasua käytettäessä laivan metaanipäästöt voidaan pudottaa jopa neljäsosaan vakiomallisen Wärtsilä 50DF -moottorin päästötasosta.

Kaasukonversioratkaisu minimoi metaanipäästöt polttokammiota edeltävällä sähköisesti ohjatulla venttiilillä, joka optimoi polttoprosessin.

Uudella ratkaisulla metaanipäästöt pienenevät arvion mukaan 1,1 prosenttiin polttoaineen käytöstä kansainvälisen merenkulkujärjestön Imon painotetulla keskiarvolla (E2-sykli) mitattuna.

Myös polttoainetta säästyy

Ratkaisu, jossa laivan monipolttoainemoottoreista yksi tai kaksi muutetaan puhtaasti kaasukäyttöisiksi, on kehitetty osana Wärtsilän ja amerikkalaisen Chevron Shipping Companyn laajaa yhteistyöhanketta.

Yhtiöt ilmoittivat aiemmin muuntavasta yhden moottorin kuudessa Chevronin lng-säiliöaluksessa monipolttoisesta puhtaasti kaasukäyttöiseen.

Wärtsilä ja Chevron Shipping pienentävät lng-kuljetusalusten metaanipäästöjä

Ratkaisu on nyt saatavilla kaikkiin aluksiin, joissa on käytössä Wärtsilä 50DF -moottorit dieselsähköisellä propulsiolla. Näistä suurin osa on lng-säiliöaluksia.

Lng-polttoaineelle optimoidulla ratkaisulla saadaan tuotettua enemmän energiaa kulutettua polttoaineyksikköä kohden. Tämän ansiosta polttoainetta voi säästyä jopa 4,6 prosenttia.


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
This field is hidden when viewing the form
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia