Wärtsilä ja yhdysvaltalainen Chevron Shipping aikovat muuntaa yhden moottorin kuudessa Chevron Transportin lng-aluksessa monipolttoainemoottorista puhtaasti kaasukäyttöiseen moottoriin.
Hankkeen tarkoituksena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, sillä muunnetun moottorin metaanipäästöt ovat aiempaa pienemmät.
Projekti tukee Chevron Shippingin laajempaa tavoitetta vähentää toimintansa hiili-intensiteettiä.
Kyseessä on ensimmäinen tämänkaltainen muunnos merenkulkualalla, ja sitä edelsi yhtiöiden kaksivuotinen yhteistyö.
Tehokkaampi palamisprosessi
Wärtsilä 50DF-moottoreiden muuntaminen kaasukäyttöisiksi tarkoittaa, että ne käynnistyvät kipinäsytytyksellä eivätkä tarvitse dieselpilottipolttoainetta.
Palamisprosessi on tehokkaampi, mikä vähentää metaanipäästöjä.
Metaanipäästöjen pudottaminen on keskeinen osa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.
Kun nesteytettyä kaasua (lng) käytetään polttoaineena, kaikki metaani ei välttämättä pala täysin, vaan pieni määrä pääsee ilmakehään.
Metaani säilyy ilmakehässä lyhyemmän aikaa kuin hiilidioksidi, mutta samalla se sitoo noin 25–30-kertaisen määrän lämpöä sadan vuoden ajanjaksolla.
Lue myös:
Maailman ensimmäinen – Wärtsilä muuntaa norjalaislaivan kulkemaan ammoniakilla
Wärtsilä testaa vetymoottoreita – laivoihin jo tänä vuonna
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!