Wärtsilä ja Chevron suunnittelevat muuntavansa yhden moottorin kuudessa Chevronin nestekaasusäiliöaluksessa monipolttoainemoottorista puhtaasti kaasukäyttöiseen. Kuva: Chevron Shipping.

Wärtsilä ja Chevron Shipping pienentävät lng-kuljetusalusten metaanipäästöjä

Wärtsilä ja yhdysvaltalainen Chevron Shipping aikovat muuntaa  yhden moottorin kuudessa Chevron Transportin lng-aluksessa monipolttoainemoottorista puhtaasti kaasukäyttöiseen moottoriin.

Hankkeen tarkoituksena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, sillä muunnetun moottorin metaanipäästöt ovat aiempaa pienemmät.

Projekti tukee Chevron Shippingin laajempaa tavoitetta vähentää toimintansa hiili-intensiteettiä.

Kyseessä on ensimmäinen tämänkaltainen muunnos merenkulkualalla, ja sitä edelsi yhtiöiden kaksivuotinen yhteistyö.

Tehokkaampi palamisprosessi

Wärtsilä 50DF-moottoreiden muuntaminen kaasukäyttöisiksi tarkoittaa, että ne käynnistyvät kipinäsytytyksellä eivätkä tarvitse dieselpilottipolttoainetta.

Palamisprosessi on tehokkaampi, mikä vähentää metaanipäästöjä.

Metaanipäästöjen pudottaminen on keskeinen osa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.

Kun nesteytettyä kaasua (lng) käytetään polttoaineena, kaikki metaani ei välttämättä pala täysin, vaan pieni määrä pääsee ilmakehään.

Metaani säilyy ilmakehässä lyhyemmän aikaa kuin hiilidioksidi, mutta samalla se sitoo noin 25–30-kertaisen määrän lämpöä sadan vuoden ajanjaksolla.

Lue myös:

Maailman ensimmäinen – Wärtsilä muuntaa norjalaislaivan kulkemaan ammoniakilla

Wärtsilä testaa vetymoottoreita – laivoihin jo tänä vuonna


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä. 

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia