Laivaliikenteen ympäristökuormaa kevennetään – suomalaisteknologia optimoi risteilyalusten puhdistuskemikaalien käytön

Suomalainen SmartPipe System Oy kehittää menetelmää, jonka avulla laivoissa käytettävien puhdistusaineiden määrä kutistetaan täsmälleen tarpeen mukaiseksi.

Vantaalainen kasvuyritys on viime vuosina varustanut kaikki Turun telakalla valmistuneet isot risteilyalukset laitteilla, jotka on ohjelmoitu annostelemaan laivan viemäriputkistoihin mikrobiliuosta. Liuos puhdistaa putkistot ympäristölle hellävaraisesti.

Seuraavassa vaiheessa laivojen järjestelmiin lisätään uudentyyppistä, tekoälyä hyödyntävää teknologiaa, joka kerää tietoa kymmenistä biokemiallisista parametreista.

Datan perusteella laitteisto päättelee reaaliajassa, minkätyyppistä ainetta ja kuinka paljon eri putkistoihin tarvitaan ja milloin se annostellaan.

”Oikea määrä oikeanlaista liuosta ennaltaehkäisee ongelmat ja estää esimerkiksi jäämien kiinnittymisen putkien pintaan. Olennaisinta on se, että järjestelmä itse tunnistaa, milloin putket ovat puhtaita ja osaa myös vähentää annostelua automaattisesti”, kuvailee SmartPipen kehitysjohtaja Mikko Eskola  tiedotteessa.

”Järjestelmä myös oppii menneestä, ja laivayhtiön eri laivat voivat oppia toisiltaan erityyppisistä tilanteista ja vaihtaa tätä opittua tietoa keskenään.”

Mukaan Turun yliopiston ja VTT:n tutkimushankkeeseen

SmartPipe System Oy on hiljattain valittu yrityskumppaniksi Turun yliopiston ja VTT:n Sustainability Through Information Flows (SusFlow) -tutkimushankkeeseen.

Monitieteinen hanke pyrkii lisäämään suomalaisen laivanrakennuksen globaalia kilpailukykyä ja auttamaan sitä sopeutumaan kiristyviin vastuullisuusvaatimuksiin.

”On hienoa olla osa tätä uraauurtavaa hanketta, joka nostaa suomalaisten toimijoiden kilpailuetua meriteollisuudessa”, sanoo Eskola, jonka mukaan yhtiön innovaatio on jo herättänyt varustamojen kiinnostuksen.

”Olemme aloittamassa pilotointia muutaman toimijan kanssa.”

SmartPipen tavoitteena on edistää erityisesti mikrobipohjaisten puhdistusaineiden käyttöä.

”Puhdistuskemikaalien käytön optimoiminen on laivalle iso kustannushyöty. Kun biologisen puhdistuslaitteiston kuormitus eri kemikaalien suhteen saadaan minimoitua, toteutuu samaan aikaan myös niiden toimiminen aina suunnitellulla tavalla”, Eskola kuvaa.

”Kukaan ei tällä hetkellä oikeasti tiedä, mitä eri aineiden eri yhdistelmät laitteiston toiminnalle ja puhdistusteholle aiheuttavat. Tästäkin syystä kemian määrän vähentäminen on erinomainen asia.”

SusFlow-hankkeen päärahoittajana on Business Finland. Projekti liittyy Meyer Turun vetämään NEcOLEAP-veturiohjelmaan, jossa kehitetään ilmastoneutraalia risteilyalusta.

(Kuva Adobe Stock) Maailman meriä seilaa tätä nykyä noin 300 risteilyalusta. Suomen telakkateollisuus on jo pitkään kunnostautunut laivojen rakentajana.

Lue myös:

Turun ja Tukholman välille suunnitellaan hiilineutraalia meriväylää

Vauhtia laivateollisuuden vihreälle siirtymälle – tavoitteena ilmastoneutraali risteilijä


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tärkeimmät tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista.

Arvomme uusien uutiskirjetilaajien kesken palkintoja.

Lue lisää ja tee tilaus täällä.


P.S. Oletko kemian seurojen jäsen? Jos haluat uutiskirjeemme myös vuonna 2023, käy uusimassa tilauksesi täällä.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia