Sata vuotta Kiiltoa – perheyhtiötä luotsaa jo neljäs polvi

Kiilto on yksi suomalaisista koko kansan yrityksistä. Tuoreimman tunnettuusmittauksen mukaan perheyhtiön tunnistaa 93 prosenttia kansalaisista.

”Tulos on iloinen mutta ei yllättävä”, hymyilee Eeva Solja, Kiillon brändi- ja viestintäjohtaja.

“Me olemme suomalaisten arjessa pitkään mukana ollut yhtiö ja nykyään myös Pohjoismaiden menestyneimpiä kemianyrityksiä.”

Satavuotiaan Kiillon tarina sai alkunsa 27. lokakuuta vuonna 1919 Pispalassa, jonne kolme miestä perusti yrityksen nimeltä Teknokemiallinen Tehdas O/Y Santalahti.

Ajankohta firman käynnistämiselle ei ollut ruusuinen.

“Sisällissota, joka oli jättänyt jälkensä ennen kaikkea Tampereeseen, oli juuri päättynyt, ja yhteiskunta eli murrosvaihetta. Raaka-aineiden saanti oli vaikeaa ensimmäisen maailmansodan jälkimainingeissa”, Solja kuvailee.

Takkuilleen bisneksen pelastukseksi koitui omistajanvaihdos. Tehtaan osti vuonna 1922 kemisti Ville Solja, Eeva Soljan isoisoisä.

Yhtiön osake-enemmistö on siitä pitäen kuulunut Soljan perheelle. Neljättä polvea yrityksen leivissä edustaa myös Eeva Soljan veli, isovaarin kaima Ville Solja, joka työskentelee liiketoiminnan kehitysjohtajana.

Satavuotias katsoo kauas tulevaisuuteen

Vuosikymmenten vieriessä Kiilto on muuttunut nyrkkipajasta tuhat henkeä työllistäväksi konserniksi, jonka tuotanto jakaantuu neljään pääalueeseen.

Kiilto tekee muun muassa saumalaasteja, vedeneristeitä ja liimoja rakentamisen tarpeisiin. Yhtiön tuotteita hyödyntävät myös monet teollisuudenalat.

Kiillon ammattisiivouksen tuotteilla pidetään puhtaina niin ravintoloiden keittiöitä ja hotelleja kuin kouluja, vanhainkoteja ja sairaaloita. Yrityksen neljännen toiminta-alueen muodostavat kuluttajatuotteet.

Huikeasta kasvustaan huolimatta Kiilto on säilyttänyt perheyhtiön arvot ja hengen. Se myös katsoo tulevaisuutta omasta näkökulmastaan.

“Meillä horisontti on erilainen kuin muilla”, Eeva Solja sanoo.

“Aikaskaalamme on huomattavan pitkä. Juuri nyt Kiilto tekee kaikki tärkeät päätökset vuosi 2080 mielessä.”

Satavuotiaasta Kiillosta kertova juttu ilmestyi numerossa 5/2019. Lue koko juttu täältä.

(Kuvassa) Eeva Solja edustaa perheyrityksessä neljättä polvea, jolle erityisen tärkeitä ovat ympäristöarvot. ”Kiilto on asettanut itselleen tarkat, kunnianhimoiset ympäristötavoitteet”, viestintäjohtaja kertoo.
Kuva: Kiilto

Kerro meille mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia