Finavia pilotoi jo vedyn hyödyntämistä raskaan kaluston käyttövoimana Helsingin lentoasemalla Vantaalla. Kuva: Finavia.

Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin – valmistautuu vedyn käyttöön Helsingin lentoasemalla

Lentoasemayhtiö Finavia on liittynyt Suomen vetyklusteriin ja sitoutuu näin kestävän lentoliikenteen edistämiseen.

Yhtiö pilotoi parhaillaan vedyn hyödyntämistä lentokentän kunnossapidon raskaassa kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

”Vety on tulevaisuudessa potentiaalinen energianlähde lentoaseman kalustossa ja ilmailussa”, sanoo Finavian vastuullisuudesta, tekniikasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Henri Hansson.

”Valmistaudumme vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin niin oman kalustomme kuin lentoasemalla toimivien lentoyhtiöiden ja yritysten tarpeita ajatellen.”

Fossiilisista uusiutuviin

Yritysvetoinen kansallinen vetyklusteri on perustettu vauhdittamaan vetytaloutta Suomessa.

Finavian tavoitteena on liittää yhtiön lentoasemat ja lentoliikenne koko maan vetyekosysteemiin.

”Lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä avainasemassa on lentokerosiinin korvaaminen fossiilittomalla käyttövoimalla eli uusiutuvista raaka-aineista tehdyllä polttoaineella sekä sähköllä ja vedyllä”, Hansson kertoo.

”Suomalaisena lentoasemayhtiönä haluamme olla mukana Euroopan kärkijoukoissa innovoimassa uusien käyttövoimien soveltamiskohteita.”

Finavia uskoo, että tulevaisuudessa lentoasemilla käytetään samanaikaisesti useita vähäpäästöisiä teknologioita.

Kunnossapidon kalustosta ilma-aluksiin

Finavian vetypilotti Helsinki-Vantaan lentoasemalla on osa kansainvälistä Baltic Sea Region HyAirport -hanketta.

Pilotissa vaihdetaan Suomessa valmistetun harjapuhaltimen toinen moottori kaasumaista vetyä polttavaksi mäntämoottoriksi.

Yhtiön mukaan myös lentoaseman parikymmentä raskasta lumenpoistokonetta voisivat tulevaisuudessa toimia vedyn voimalla.

”Vetyvoimainen kalusto ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös vedyllä toimivat ilma-alukset tuovat mukanaan uudenlaisia vaatimuksia lentoasemille”, kertoo kestävän kehityksen päällikkö Mikko Viinikainen Finaviasta.

”Kokemus vedyn toimittamisesta, varastoinnista ja jakelusta antaa meille arvokasta tietoa lentoaseman toiminnan ja infrastruktuurin kehittämistä varten.”

Aiheesta aiemmin:

Ensimmäinen Euroopassa – Helsingin lentoasema pilotoi vetyä raskaan kaluston käyttövoimana

Suomi pyrkii Euroopan johtavaksi vetytaloudeksi – Vetyklusteri julkisti vetytalousstrategian

Kansallinen klusteri edistää vetytalouteen siirtymistä


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla kylpylävuorokauden arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia