Hiilidioksidipäästöt auton tankkiin – VTT testaa sähköpolttoaineen tuotantoa Espoossa

Teknologian tutkimuskeskus VTT demonstroi synteettisten polttoaineiden eli sähköpolttoaineiden tuotantoa pilotointikeskuksessaan Bioruukissa Espoossa.

Alkavan kesän aikana toteutettavassa, noin tuhat tuntia kestävässä demonstraatiossa valmistetaan useita satoja kiloja synteettisiä hiilivetyjä, jotka Neste jalostaa edelleen liikennepolttoaineiksi.

”Projektissa tuotetun synteettisen dieselin odotetaan olevan korkealaatuista ja täyttävän nykyiset tieliikenteen dieselpolttoainestandardit”, kertoo VTT:n tutkimusprofessori Juha Lehtonen.

Synteettiset eli sähköpolttoaineet syntyvät savukaasuista talteenotetusta hiilidioksidista ja vihreästä vedystä, joka tuotetaan päästöttömällä sähköllä vedestä.

”Erittäin puhdasta hiilidioksidia”

Bioruukin demonstraation tuotantokonsepti on kehitetty VTT:n koordinoimassa, Business Finlandin rahoittamassa E-fuel-hankkeessa, jossa on Nesteen lisäksi mukana muitakin tutkimus- ja yrityskumppaneita.

Hiilidioksidin talteenottoprosessi on rakennettu Savonlinnassa. Menetelmän on patentoinut Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk, ja sitä on kehittänyt edelleen Carbon Reuse Finland Oy.

Menetelmää on viime vuosina pilotoitu muun muassa synteettisen metaanin valmistuksessa.

”Prosessin suorituskyky on osoittautunut kilpailukykyiseksi, ja tuloksena saamme erittäin puhdasta hiilidioksidia jatkojalostukseen”, kertoo Carbon Reusen toimitusjohtaja Timo Juutilainen.

Prosessissa ei hänen mukaansa käytetä lainkaan kemikaaleja, mikä on etu sekä hiilidioksidin puhtauden että ympäristön kannalta.

Testilaitoksesta kohti teollisen mitan tuotantoa

E-fuel-hankkeessa luodussa tuotantokonseptissa hiilidioksidin talteenottoon yhdistetään korkealämpöelektrolyysi ja Fischer-Tropsch-menetelmä.

Hankkeeseen osallistuvat Convion Oy ja Elcogen Oy ovat ensimmäisinä Suomessa skaalanneet kiinteäoksidielektrolyysiteknologian yli sadan kilowatin kapasiteettiin.

Korkeassa lämpötilassa toimivalla kiinteäoksidielektrolyysillä päästään huomattavasti parempaan hyötysuhteeseen kuin kaupallisilla alkali- ja PEM-elektrolyysiteknologioilla.

Demonstraatiossa testattava, Elcogenin elektrolyysikennostoja hyödyntävä Convionin elektrolyyserimoduuli muodostaa lähtökohdan teknologian kaupallistamiselle.

Juha Lehtosen mukaan testilaitoksen tuloksia voidaan hyödyntää teollisen mitan laitoksen kehittämisessä ja suunnittelussa.

”Lisäksi tavoitteenamme on testata koelaitoksessa tuotettua synteettistä dieseliä traktorissa Agco Powerin valmistamassa moottorissa.”

(Kuva Juha Silvennoinen) VTT:n demonstraatiossa käytettävää Xamkin ja Carbon Reusen hiilidioksidin talteenottoteknologiaa on pilotoitu hyvin tuloksin jo useissa teollisissa prosesseissa.

Aiheesta aiemmin:

Sähköpolttoaineiden kehitys etenee VTT:n ja Nesteen yhteistyönä

Sähköpolttoaineita viedään kohti kaupallistamista


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tärkeimmät tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista.

Arvomme uusien uutiskirjetilaajien kesken palkintoja.

Lue lisää ja tee tilaus täällä.


P.S. Oletko kemian seurojen jäsen? Jos haluat uutiskirjeemme myös vuonna 2023, käy uusimassa tilauksesi täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia