Tampereen yliopistosta ponnistanut Liquid Sun on kehittänyt synteettisten sähköpolttoaineiden ja niiden raaka-aineiden tuotantoon oman menetelmän ja reaktorin. Kuva: Liquid Sun.

Kemijärvelle uusi biopuisto – Liquid Sun hyödyntää puunjalostuksen hiilipäästöt vihreän lentopolttoaineen valmistuksessa

Tamperelainen startup Liquid Sun on löytänyt paikan kehittämänsä e-polttoaineen valmistukseen Kemijärveltä, jonne nousee parhaillaan uusi ekobiopuisto.

Puun kemialliseen jalostukseen erikoistuvaa biopuistoa rakentaa hankekehitysyhtiö Vataset Teollisuus, jonka kanssa Liquid Sun on sopinut yhteistyöstä.

Sopimuksen mukaan Liquid ryhtyy hyödyntämään Vatasen energia- ja kuitupuun tuotannon hiilipäästöjä synteettisen lentopolttoaineen raaka-aineena.

Vatasen kuitulinjan sivuvirtana syntyy vuosittain jopa kaksi miljoonaa tonnia hiilidioksidia. Liquidin ansiosta prosessista muodostuu täydellinen hiilikierto.

Lentopolttoainetta valmistavan laitoksen rakentaminen käynnistyy vuoden 2025 alussa, ja sen on määrä aloittaa toimintansa vuoden 2026 loppupuolella.

Hiilidioksidin hyötykäytössä voittavat kaikki

”Liquid Sunin innovatiivisen teknologian integroiminen laitokselle luo molemmille osapuolille win-win-tilanteen”, sanoo Vataset Teollisuuden toimitusjohtaja Harri Vatanen.

”Saamme hyödynnettyä biogeenisen hiilidioksidin ja Liquid Sunin teknologialla kestävän lentopolttoaineen tuotannon.”

Kemijärven biopuisto luo Liquidin toimitusjohtajan, tekniikan tohtori Pasi Keinäsen mukaan vaurautta alueelle ja toteuttaa samalla siirtymää uusiutuvien luonnonvarojen kestävään käyttöön.

”Molempien toimijoiden arvot ja tavoitteet ovat hyvin linjassa, mikä luo yhteistyölle vahvat näkymät tulevaisuuteen”, Keinänen sanoo.

Tähtäin maailmalla

Tampereen lisäksi Stanfordin yliopistosta alkunsa saaneen Liquid Sunin matalan lämmön elektrolyysiteknologia tarjoaa hiilipäästöjen talteenoton kautta ratkaisuja monien toimialojen vihreään siirtymään.

Yhtiön patentoimassa menetelmässä hiilidioksidi muuntuu synteettiseksi hiilivedyksi reaktiossa, jota ohjaamalla tuotetaan hiilimonoksidia. Hiilimonoksidi hyödynnetään polttoaineen raaka-aineena.

Vaikka menetelmä skaalautuu monenlaisten e-polttoaineiden tuotantoon, yrityksen lähitulevaisuuden fokus on toimitusjohtajan mukaan vihreässä lentopolttoaineessa (SAF).

Tuote pyritään viemään globaaleille markkinoille.

”Osana SAF-polttoaineen tuotannon suunnittelua on solmia offtake-sopimukset kestävän lentopolttoaineen käyttäjien kanssa”, Pasi Keinänen kertoo.

Päivi Ikonen

Aiheesta aiemmin:

Suomalainen Liquid Sun kehittää synteettistä lentopolttoainetta – pilottiprojektilla kohti kaupallistamista


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla messulippupaketin arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia