Uusiutuvaa lentopolttoainetta kehittävä Liquid Sun on aloittanut maailmanlaajuiseen läpimurtoon tähtäävän teollisen tuotantokokeilun.
Liquid Sunin kumppanina kokeessa toimii itävaltalainen GIG Karasek, jonka kanssa tamperelaisyritys käynnisti yhteistyön helmikuussa 2024.
Testaus toteutetaan Tampereella Suomen ensimmäisellä teollisen prosessin mukaisella matalan lämmön elektrolyysiyksiköllä (lte).
Prosessin lopputuotteena syntyy hiilidioksidista jalostettua vihreää hiilimonoksidia, jota käytetään uusiutuvien saf-polttoaineiden (sustainable aviation fuel) raaka-aineena.
”Yksinkertaistaen voidaan sanoa, että tällä demolla tuotetulla safilla voidaan suorittaa testilento ja seuraavalla pilotilla tankataan Airbus A330 -lentokone”, kuvailee Liquid Sunin teknologiajohtaja Harri Ali-Löytty tiedotteessa.
Skaalauksella suoraan teolliseen mittaan
Lte-yksiköllä tuotetut toiminnallisuusparametrit ovat suoraan skaalattavissa teolliseen mittaan.
Yksikön elektrolyysikennojen määrää on testauksen ja optimoinnin tehostamiseksi rajattu.
Yhtiön mukaan yhdestäkin kennosta kerätyt onnistuneet parametrit ovat kuitenkin merkittävä läpimurto saf-polttoaineiden kaupalliselle tuotannolle.
Skaalaus teollisen tuotannon mittaan tapahtuu lisäämällä kennojen määrää.
Liquid Sunin fossiiliton teknologia on helppo ottaa käyttöön nykyisissä infrastruktuureissa, mikä voi yhtiön mukaan tehdä uusiutuvasta polttoaineesta kilpailukykyisen vaihtoehdon fossiilisille nopeastikin.
Sekoitevelvoite voimaan ensi vuonna
Vuonna 2025 voimaan astuva saf-sekoitevelvoite edellyttää, että tietty osuus lentopolttoaineista on uusiutuvaa. Osuus on ensin kaksi prosenttia ja nousee asteittain.
Saf-tuotannon kapasiteetti EU-alueella on tänä vuonna 0,24 miljoonaa tonnia. Vuoteen 2030 mennessä on päästävä 2,3 miljoonaan tonniin, jotta velvoite täyttyy.
”Pohjoismaat ovat metsätalouden ja biogeenisen hiilidioksidin suurtuottajia, joille teknologiamme tarjoaa todella merkittävän saf-tuotantopotentiaalin ja näin mahdollisuuden päästötavoitteiden saavuttamiseen”, sanoo Liquid Sunin toimitusjohtaja Pasi Keinänen.
Liquid Sun kertoi keväällä aikovansa aloittaa synteettisen lentopolttoaineen tuotannon biojalostamossa, jota Vataset Teollisuus rakentaa Kemijärvelle.
Tuotantoon tarvitsemansa hiilidioksidin Liquid ottaisi biojalostamon hiilipäästöistä. Lentopolttoainetta valmistavan laitoksen on tarkoitus käynnistyä vuoden 2026 lopulla.
Päivi Ikonen
Aiheesta aiemmin:
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!