Offshore-huoltoalus Viking Energy on maailman ensimmäinen laiva, joka ryhtyy käyttämään polttoaineenaan ammoniakkia. Kuva: Peter Tubaas/Vestland Media.

Maailman ensimmäinen – Wärtsilä muuntaa norjalaislaivan kulkemaan ammoniakilla

Teknologiayhtiö Wärtsilä toimittaa norjalaisvarustamo Eidesvikille   kokonaisratkaisun, jonka avulla offshore-huoltoalus muunnetaan käyttämään polttoaineenaan ammoniakkia.

Norjalaisen energiayhtiön Equinorin Eidesvikiltä vuokraama Viking Energy aloittaa liikennöinnin ammoniakin voimalla vuonna 2026.

Viking Energystä tulee näin maailman ensimmäinen ammoniakkipolttoainetta käyttävä liikenteessä oleva alus.

Samalla se on ensimmäinen, joka hyödyntää Wärtsilän kehittämää ammoniakkiratkaisua.

Wärtsilä toimittaa laivaan moottorin, polttoainekaasun syöttöjärjestelmän ja pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän, jollaisen muunnettu alus tarvitsee.

Selektiivinen katalyyttinen pelkistyslaitteisto on suunniteltu nimenomaan ammoniakille. Toimitukseen kuuluu myös ammoniakkipäästöjen vähentämisjärjestelmä.

Pitkän yhteistyön tulosta

”Merenkulun on oltava päästötöntä 25 vuoden kuluttua – eli yhden aluksen elinkaaren aikana”, muistuttaa Wärtsilän konsernijohtaja Håkan Agnevall.

Tämä vaatii hänen mukaansa toimialojen yhteistyötä.

Wärtsilä, Eidesvik ja Equinor ovat kaikki sitoutuneet tukemaan satsauksia hiilineutraaliin merenkulkuun.

Viking Energyn muuntaminen on jatkoa kolmen yhtiön yhteistyöprojekteille. Alus on jo tätä ennen saavuttanut merkittäviä pioneerituloksia ympäristöteknologiassa.

Wärtsilän monipolttoainemoottoriteknologiaa hyödyntävä Eidesvik oli muun muassa maailman ensimmäinen varustamo, jolla oli LNG-käyttöinen offshore-huoltoalus.

Varustamo sai Viking Energylle myös maailman ensimmäisen Battery Power -merkinnän, joka tuli Wärtsilän asentamasta akkujärjestelmästä.

Ammoniakilla keskeinen asema päästöjen pudottamisessa

Tavoitteen merenkulun päästöttömyydestä vuosisadan puoliväliin mennessä on asettanut kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO:

Wärtsilän keväällä julkaisema raportti korostaa kestävien polttoaineiden merkitystä tavoitteen saavuttamisessa.

Raportin mukaan nykyiset ratkaisut, kuten polttoainetehokkuuden parantaminen, voivat karsia merenkulun päästöjä parhaimmillaan 27 prosenttia.

Jotta lopuista 73 prosentista päästään eroon, tarvitaan kuitenkin ammoniakkia ja muita kestäviä polttoaineita.

Päivi Ikonen

Aiheesta aiemmin:

Ammoniakki ja sähköistyminen muuttavat merenkulkua – laivojen energiatehokkuus uudelle tasolle data-analytiikan avulla

Suomalaistoimijat rakentavat vihreällä ammoniakilla kulkevan rahtilaivan

Ammoniakki avittaa vihreää siirtymää


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia