Ammoniakki ja sähköistyminen muuttavat merenkulkua – laivojen energiatehokkuus uudelle tasolle data-analytiikan avulla

Uusi suomalaishanke ryhtyy pienentämään laivojen päästöjä data-analytiikan avulla. Maailmanlaajuisesti on mahdollista pudottaa merenkulun energiankulutusta yli 50 prosenttia vähentämällä nopeutta ja parantamalla satamaoperaatioiden tehokkuutta sekä potkurilaitteiden, voimantuoton ja aluksen sisäistä energiatehokkuutta.

Seuraavan tason energiatehokkuutta edellyttävät vihreän siirtymän mukanaan tuomat liikenteen sähköistyminen ja ammoniakkiin perustuvien polttoaineiden käyttö.

Daze-hanke (Data Analytics for Zero Emission Marine) aikoo analysoida alusten nykyisen energiatehokkuuden hyödyntämällä niistä kerättyä dataa ja rakentaa sitten työkalut tehokkuuden reaaliaikaiseen optimointiin.

Analytiikalla voidaan tehostaa muun muassa potkurien toimintaa ja voimantuottoa. Myös laivojen hybridisoinnista saadaan lisätietoa.

Dataa on tarkoitus käyttää myös mallipohjaiseen komponenttien valvontaan, joka mahdollistaa entistä kehittyneemmät diagnostiikkatoiminnot.

”Odotamme Dazen tuottavan aluksien datan keräämiseksi ja analysoimiseksi konsepteja, jotka mahdollistavat automaattisen päätöksenteon energiankulutuksen optimoimiseksi ja päästöjen vähentämiseksi”, paaluttaa Wärtsilän projektipäällikkö ja Zero Emission Marine -ohjelman johtaja Kenneth Widell.

Datan mallintamisen odotetaan ennustavan taloudellisesti edullisimman päästöjen vähennystavan. .

Usean toimijan yhteisprojekti

Daze-hankkeeseen osallistuvat Wärtsilän lisäksi Åbo Akademi, Tampereen yliopisto, Vaasan yliopisto, Oulun yliopisto, Aalto-yliopisto, Wasaline, Wapice, SiloAI, Nextfour ja Meriaura.

”Daze-projektin kautta Åbo Akademi voi olla mukana edistämässä seuraavan sukupolven merenkulkua, jossa energiatehokkuus ja nollapäästöt ovat etusijalla”, sanoo vanhempi lehtori, Daze-hankkeen koordinaattori Jerker Björkqvist Åbo Akademista.

”Pitkä kokemus yhteistyöstä Suomen länsirannikon merenkulkuklusterin kanssa vahvistuu entisestään. Samalla pääsemme tekemään yhteistyötä sekä Suomessa että Pohjoismaissa teknisten korkeakoulujen kanssa nollapäästöihin tähtäävällä teknologialla.”

Syyskuussa 2023 käynnistyvä, Business Finlandin rahoittama Daze-hanke kestää kolme vuotta.

(Kuva Pixabay) Tutkimushankkeessa kertyvällä tiedolla voidaan tehostaa myös Suomen vesillä liikennöivien alusten toimintaa.

Lue myös:

Laivaliikenteen ympäristökuormaa kevennetään – suomalaisteknologia optimoi risteilyalusten puhdistuskemikaalien käytön

Tavoitteena päästötön laivaliikenne ja tehokkaat kvanttikoneet – Vuoden teknologiajohtajat palkittiin

Kuinka toimii tulevaisuuden polttoaine – tutkimushanke paneutuu vedyn palamisen kemiaan ja fysiikkaan

Vihreää metanolia laivoille Ranualta – irlantilaisyhtiön jättihanke

Suomalaistoimijat rakentavat vihreällä ammoniakilla kulkevan rahtilaivan

Turun ja Tukholman välille suunnitellaan hiilineutraalia meriväylää

Vauhtia laivateollisuuden vihreälle siirtymälle – tavoitteena ilmastoneutraali risteilijä

Ammoniakki avittaa vihreää siirtymää


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tärkeimmät tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista.

Arvomme uusien uutiskirjetilaajien kesken palkintoja.

Lue lisää ja tee tilaus täällä.


P.S. Oletko kemian seurojen jäsen? Jos haluat uutiskirjeemme myös vuonna 2023, käy uusimassa tilauksesi täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia