Havainnekuva Raumalle suunniteltavasta tuotantolaitoksesta. Kuva: Norsk e-Fuel.

Norjalaisyhtiö kaavailee synteettisen lentopolttoaineen tuotantoa Raumalla

Norsk e-Fuel on jo käynnistänyt Rauman satamaan nousevan tuotantolaitoksen alustavan suunnittelun.

Rauman laitoksen vuosikapasiteetiksi on tulossa jopa 100 miljoonaa litraa.

Norsk e-Fuel on hankekehitysyhtiö, joka tähtää fossiilittomien sähköpolttoaineiden (saf, sustainable aviation fuel) toimittamiseen lentoliikenteelle.

Yhtiöllä on meneillään laitosprojekti myös Norjan Mosjøenissa. Parhaillaan se kartoittaa muita mahdollisia tuotantopaikkoja.

Suomi kiinnostaa Norsk e-Fuelia monesta syystä.

”Suomessa on vakiintunut sähköverkkoon liittymisen suunnitteluprosessi, yhteiskunnallinen ja poliittinen kiinnostus uusia energiaintensiivisiä teollisuudenaloja kohtaan sekä hyvä keskeisten raaka-aineiden, kuten biogeenisen hiilidioksidin, saatavuus”, listaa Norsk e-Fuelin toimitusjohtaja Karl Hauptmeier.

”Nämä tekevät Suomesta erityisen houkuttelevan markkinan.”

Sweco suunnittelee vihreän vedyn tuotantoprosessia

Suunnittelupalveluja norjalaisyrityksen Rauman-hankkeelle tuottaa konsulttiyhtiö Sweco.

Palvelut keskittyvät erityisesti vihreän vedyn tuotantoprosessiin ja sähkönjakeluun tuotantolaitoksille. Kumppanuus kattaa myös luvituksen.

”Jo Rauman laitoksen suunniteltu saf-tuotantokapasiteetti mahdollistaa lentoliikenteen päästöjen merkittävän vähentämisen”, sanoo Swecon vetyliiketoiminnan kehitysjohtaja Tomas Norrena.

”Yhteistyö Norsk e-Fuelin kanssa on ollut tehokasta ja saumatonta, ja tuemme mielellämme heitä myös tulevissa suunnitteluvaiheissa.”

Hankkeita menossa eri puolilla Suomea

Suomessa on vireillä muitakin saf-lentopolttoainehankkeita.

Brittiläinen startup Flying Forest ilmoitti aiemmin syksyllä kaavailevansa synteettisen lentopolttoaineen tuotantoa metsäbiomassasta Iisalmessa.

Brittiyritys suunnittelee uusiutuvan lentopolttoaineen valmistusta Iisalmessa

Tamperelainen Liquid Sun on kehittänyt oman reaktoriteknologiansa, jolla polttoaine syntyy biojalostamojen hiilidioksidipäästöistä. Yhtiön tähtäimessä on tuotantolaitos Kemijärvellä.

Liquid Sunin vihreä lentopolttoaine etenee – Tampereella käynnistyi teollinen tuotantokokeilu

Vauhdittajana EU:n sekoitevelvoite

Johtava uusiutuvan lentopolttoaineen valmistaja on Neste, jonka asiakkaina on useita suuria lentoyhtiöitä.

Vihreitä lentopolttoaineita kirittää EU:n saf-sekoitevelvoite, joka edellyttää, että määräosuus lentopolttoaineesta on uusiutuvaa.

Sekoitevelvoite alkaa kahdesta prosentista vuonna 2025 ja kasvaa sen jälkeen asteittain.

Päivi Ikonen


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
This field is hidden when viewing the form
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia