Veneenpohjissa käytettävät haitallisimmat myrkkymaalit eli antifouling-valmisteet poistuvat markkinoilta lähivuosina. Muutoksen takana on EU:n biosidiasetus.
Samalla astuvat voimaan tiukat velvoitteet pohjien pesusta, maalauksesta ja maalinpoistosta.
Toimet pitää jatkossa tehdä eristetyllä alueella tai läpäisemättömällä kovalla alustalla, josta pesuvedet ja maalijäte on kerättävä talteen ja puhdistettava.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes kehottaa veneenomistajia ennakoimaan tulevan ja vaihtamaan turvallisempiin vaihtoehtoihin jo nyt.
”Myös vaihtoehtoisten menetelmien avulla voidaan tehokkaasti estää eliöiden kiinnittymistä veneen pohjaan. Samalla vältytään myrkkymaalien aiheuttamilta ympäristöhaitoilta”, sanoo ylitarkastaja Oskari Hanninen.
Hänen mukaansa kaikki antifouling-valmisteet ovat erittäin myrkyllisiä vesieliöille ja aiheuttavat pitkäaikaisia haittavaikutuksia ympäristössä.
Aineet ovat pysyviä eivätkä hajoa luonnossa, joten ne kertyvät pohjasedimenttiin ja sataman maaperään.
Hanninen muistuttaa myös, että myrkkymaalien käyttö sisävesillä on jo nyt kiellettyä.
Myrkyllisten aineiden käytölle monta vaihtoehtoa
Veneenpohjan voi halutessaan suojata biosidittomalla maalilla. Niiden teho perustuu siihen, että ne muodostavat liukkaan tai kovan pinnan, johon eliöiden on vaikea kiinnittyä.
Maalien rinnalla on käytettävä jotakin mekaanista puhdistusmenetelmää.
Jos venettä säilyttää esimerkiksi trailerin päällä, maalaamiselle ei Tukesin mukaan ole tarvetta lainkaan.
Satamaan tai omaan laituriin voi myös asentaa venenostimia, joiden päällä veneitä voi pitää.
Venettä ei tarvitse säilyttää kuivalla maalla jatkuvasti. Jo sen ajoittainen nosto ja pohjan kuivuminen estää merirokon kiinnittymisen.
Pohjan voi myös pestä käsin tai harjapesurilla, jonka pyörivät harjakset irrottavat pohjaan kasvaneen levän ja merirokon toukat. Puhdistus onnistuu erikoisharjoilla laituriltakin.
Riittävä puhdistuskertojen määrä veneilykauden aikana on kaksi tai kolme. Yksi pesu kannattaa ajoittaa heinä-elokuun vaihteeseen, jolloin toukat yleensä kiinnittyvät veneisiin.
Helppo ratkaisu kölittömille veneille on aisapaikkaan asennettava kölipeite tai harjasmatto, jonka päälle vene ajetaan. Kölipeite muodostaa veneenpohjan ja peitteen väliin ympäristön, joka on epäedullinen levälle ja merirokolle.