Professori Maciej Mikulski ja erikoistutkija Katriina Sirviö mittaavat ICP-spektrometrillä polttoaineiden alkuainepitoisuuksia. Kuva: Harri Huusko/Vaasan yliopisto.

Uusia polttoaineita merenkulkuun ja työkoneisiin – suomalaiskonsortion voimin kohti nollapäästöjä

Uusia, puhtaita ja joustavia polttoaineratkaisuja merenkulkuun ja työkoneisiin kehittää Flexible Clean Propulsion Technologies -tutkimuskonsortio.

Vaasan yliopiston johtaman työn tavoitteena on ennen kaikkea vähentää riippuvuutta yksittäisistä polttoaineista.

Samalla kehitetään joustavaa laitteistosuunnittelua, älykästä palamisen ohjausta, tehokasta lämmönhallintaa ja mukautuvaa päästöjen ja hybridijärjestelmän hallintaa.

Nollapäästöisiä ja vähähiilisiä polttoaineita voidaan uusien ratkaisujen ansiosta hyödyntää entistä tehokkaammin.

Flexible Clean Propulsion Technologies -hankkeen eli Flex-CPT:n budjetti on mittavat 18 miljoonaa euroa. Rahoittajana on muun muassa Business Finland.

”Iso teknologinen haaste”

Tutkijoiden mukaan hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vaatii kaikkien uusien päästöttömien polttoainevaihtoehtojen käyttöönottoa.

Vähäpäästöisten metaanin ja metanolin sekä bio- ja uusiutuvien dieselien rinnalle tarvitaan muun muassa vetyä ja ammoniakkia – ja niiden hyödyntämiseen monialaista tietotaitoa.

”Tällainen monen polttoaineen integraatio on iso teknologinen haaste voimansiirron kehitykselle”, vahvistaa Vaasan yliopiston energiatekniikan professori Maciej Mikulski, joka toimii hankkeen johtajana.

Maailmanlaajuiset vaikutukset

Hanke on osa Wärtsilän johtamaa Zero Emission Marine -ohjelmaa ja Meyer Turun vetämää NEcOLeap-ohjelmaa.

”Yhteistyö hankkeessa on merkittävä askel kohti Wärtsilän Zero Emission Marine -vision toteuttamista”, sanoo johtaja Jonas Åkesson Wärtsilästä.

Flex-CPT-projektin painoarvoa korostaa myös Agco Powerin tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen.

”Se kehittää uuden sukupolven hiilineutraaleja ja vähäpäästöisiä koneita ja siten auttaa vähentämään globaalisti hiilidioksidipäästöjä meriliikenteessä, työkoneissa ja maataloudessa”, Aaltonen sanoo.

Salaisuutena sähköistäminen ja älykäs ohjaus

Erilaisten polttoaineiden käyttöä optimoidaan niiden saatavuuden, hinnan, palamistehokkuuden ja päästöjen perusteella.

”Käytämme palamis- ja jälkikäsittelytekniikkaa, joka on polttoaineesta riippumatonta”, Maciej Mikulski kertoo.

”Sähköistäminen tukee tätä niin, että moottorissa voidaan käyttää viittä eri polttoainetyyppiä.”

Monen polttoaineen käyttö onnistuu aineiden laatua mukauttavien ohjaustoimintojen ja laitteistojen itseoppivuuden avulla.

Kohti maalia laajalla yhteistyöllä

Flex-CPT-konsortiossa ovat tutkimusorganisaatioista mukana Tampereen, Turun ja Oulun yliopistot, Aalto-yliopisto, Åbo Akademi, LUT-yliopisto ja VTT.

Suomalaisia yritysosallistujia ovat Wärtsilän, Agco Powerin ja Meyer Turun lisäksi Proventia, Bosch Rexroth, Hycamite, Lumikko ja Meriaura. Kansainvälisiä kumppaneita on 12 maasta.

Päivi Ikonen

Lue myös:

Ammoniakilla aalloille – suomalaistutkijat vauhdittavat vihreän polttoaineen esiinmarssia

Maailman ensimmäinen – Wärtsilä muuntaa norjalaislaivan kulkemaan ammoniakilla

Nesteen vähäpäästöinen laivapolttoaine myös Ruotsin markkinoille

Vetylaivan päästöt ovat nolla


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia