Fortum Battery Recycling Oy ja Marubeni Oyj ryhtyvät rakentamaan grafiitin kierrätykseen keskittyvää litiumioniakkujen kierrätysketjua.
Kumppanukset ovat juuri allekirjoittaneet yhteistyöstä esi- ja aiesopimuksen.
Fortumilla on Euroopan suurin hydrometallurgisten akkujen suljetun kierron kierrätyslaitos, joka toimii Harjavallassa.
Yhtiö tuottaa sähköautojen akkujätteestä kierrätettyä grafiittia, joka sopii moniin teollisiin sovelluksiin. Sitä kehitetään edelleen autojen akkuanodeille.
Keskimääräinen sähköauton akku sisältää noin 52 kiloa grafiittia, joka on akun pääraaka-aine.
Yhteistyöhön myös litiumin kierrätyksessä
Marubeni tukee jatkossa Fortumia prosessiteollisuuden jätemateriaalien ja prosessikemikaalien toimituksissa ja etsii mahdollisuuksia grafiitin ja litiumin kierrätysteknologioihin.
Japanilainen Marubeni-konserni on kauppaan ja liiketoiminnan kehitykseen keskittyvä monialayritys, jonka tytäryhtiö Marubeni Oyj on.
”Olemme erittäin innoissamme yhteistyöstä Marubenin kanssa tutkiaksemme mahdollisia liiketoimintamahdollisuuksia grafiitin kierrätyksessä”, sanoo Fortumin Akkujen kierrätys -liiketoimintalinjan johtaja Tero Holländer.
Fortumilla kehitteillä oma teknologia
Holländerin mukaan Fortum kehittää parhaillaan omaa grafiitinkierrätysteknologiaansa.
Kaupallisia grafiitin kierrätysteknologioita ei vielä ole saatavilla.
Noin 40 prosenttia raa’asta luonnongrafiitista tuodaan tätä nykyä Kiinasta.
Fortumilla on Harjavallan laitoksen lisäksi akkujen esikäsittelyn ja mekaanisen käsittelyn keskukset Suomessa ja Saksassa.
Aiheesta aiemmin:
Euroopan suurin hydrometallurginen akkumateriaalien kierrätyslaitos käynnistyi Harjavallassa
Kemianteollisuuden innovaatiopalkinto Fortumin akkujen kierrätysteknologialle
Fortumille uusi hydrometallurginen akkujen kierrätyslaitos Harjavaltaan
Fortum avaa mekaanisen akkujen kierrätyslaitoksen
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!