Liquid Sun on jo testannut tuotantomenetelmäänsä Suomen ensimmäisellä teollisen prosessin mukaisella matalan lämmön elektrolyysiyksiköllä. Kuva: Liquid Sun.

Hiilidioksidipäästöillä taivaalle – Liquid Sun aloittaa lentoliikenteen e-polttoaineen pilottituotannon

Suomalainen Liquid Sun käynnistää globaalisti ainutlaatuisen pilottihankkeen, jossa tuotetaan bioperäisistä hiilidioksidipäästöistä uusiutuvaa eSAF-polttoainetta lentoliikenteen käyttöön.

Tampereen yliopiston spinoff-yrityksen Liquid Sunin kumppaneina pilotissa toimivat Finnair, Fortum, ABB ja Finavia.

Espooseen sijoitettu tuotannon kokeiluyksikkö otetaan täysimääräisesti käyttöön syksyn aikana.

Ensimmäinen esikaupallisen vaiheen tuotantopilotin tavoitteena on luoda Suomeen toimiva synteettisen polttoaineen tuotannon ekosysteemi ja arvoketju.

Vihreän vedyn voimin

Liquid Sun on kehittänyt oman, matalalämpöelektrolyysiin (LTE) perustuvan teknologiansa, jolla se jalostaa hiilidioksidipäästöjä ja uusiutuvalla sähköllä tuotettua vetyä lentopolttoaineeksi.

Bioperäisiä hiilidioksidipäästöjä syntyy Suomessa muun muassa metsäteollisuudessa ja biokaasulaitoksissa.

Espoossa validoidaan sähköpolttoaineen valmistusta ja luodaan pohjaa prosessien globaalille skaalautuvuudelle.

Liquidin toimitusjohtajan Pasi Keinäsen mukaan Suomi voi nousta johtavaksi uusiutuvien lentopolttoaineiden tuottajamaaksi.

”Tavoitteen saavuttamisen kannalta on kriittistä, että hankkeeseen osallistuu eSAF-tuotannon arvoketjuun kytkeytyviä teollisia kumppaneita, joilla on yhteinen päämäärä ja halu kiihdyttää siirtymää kohti kestäviä polttoaineita”, Keinänen sanoo.

Finnair ja Fortum tukevat

Lentoliikennettä on vaikea vähähiilistää, mutta työtä tekee myös sinivalkoinen yhtiö.

”Haluamme olla mukana kehittämässä Suomen mahdollisuuksia synteettisen lentopolttoaineen tuotannossa ja samalla edistää lentoliikenteen hiilineutraaliustavoitteita”, sanoo Finnairin energiasiirtymästä vastaava johtaja Riku Aho.

Fortumin tavoitteena on yhtiön vetyliiketoiminnan johtajan Satu Sipolan mukaan auttaa yhteiskunnan eri osa-alueita saavuttamaan hiilineutraalius ja asiakkaita dekarbonisoimaan prosessejaan.

”Lentopolttoaineen valmistukseen meillä on ilo tarjota uusiutuvaa energiaa ja tulevaisuudessa vetyä, jonka pilottituotantolaitosta parhaillaan rakennamme”, Sipola kertoo.

Uusiutuvien polttoaineiden käyttö pakolliseksi

EU:ssa astui tänä vuonna voimaan lentoliikenteen sekoitevelvoite. Ilmailualan on sen mukaan lisättävä uusiutuvien polttoaineiden käyttöä asteittain.

Vuonna 2030 velvoite laajenee kattamaan myös täyssynteettiset polttoaineet, jotka tuotetaan hiilidioksidista.

Vuoteen 2050 mennessä sekoitevelvoite nousee 70 prosenttiin. Tuolloin polttoainetankista puolet on täytettävä eSAF:lla.

Velvoite koskee lentoasemia, joiden kautta kulkee vähintään 800 000 matkustajaa tai 100 000 tonnia rahtia vuodessa. Suomessa velvoitteen piiriin kuuluvat Helsinki-Vantaan ja Rovaniemen lentoasemat.

Päivi Ikonen

Aiheesta aiemmin:

Soletair Power ja Liquid Sun yhteistyöhön – myös sisäilmasta kerätty hiilidioksidi jalostuu lentopolttoaineeksi

Liquid Sunin vihreä lentopolttoaine etenee – Tampereella käynnistyi teollinen tuotantokokeilu

Kemijärvelle uusi biopuisto – Liquid Sun hyödyntää puunjalostuksen hiilipäästöt vihreän lentopolttoaineen valmistuksessa

Suomalainen Liquid Sun kehittää synteettistä lentopolttoainetta – pilottiprojektilla kohti kaupallistamista


 

Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Osallistut samalla arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro Kemiamedian toimitukselle mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
This field is hidden when viewing the form
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia