Suomen Malmijalostus Oy ja intialainen Epsilon Advanced Materials arvioivat mahdollisuuksia perustaa Vaasaan tehdas, joka tuottaisi anodimateriaalia litiumioniakkuihin.
Epsilonin suomalaisena kumppanina tehdaskaavailuissa toimi aiemmin Grafintec Oy, joka kuitenkin vetäytyi yhteistyöstä elokuussa 2022.
Epsilonin ja sen uuden suomalaiskumppanin tavoite on jättää tehtaan ympäristövaikutusten arviointiohjelma viranomaisille alkuvuodesta 2023.
Yhtiöt aloittavat lähiaikoina myös alustavan teknis-taloudellisen selvitystyön. Selvityksessä tarkastellaan ensin anodimateriaalin tuotantokapasiteettia, joka vastaa vuositasolla noin 10 gigawattitunnin akkutuotantoa ja noin 200 000 sähköauton määrää.
Toisena vaiheena tarkastellaan kapasiteettia, joka vastaa 50 gigawattitunnin akkutuotantoa ja noin miljoonan sähköauton määrää.
Kaupungin GigaVaasa-nimisellä akkuteollisuusalueella on jo katsottuna tontti, jolle on mahdollista rakentaa vuosikapasiteetiltaan noin 50 000 tonnin anodimateriaalitehdas.
Anodi on litiumioniakun elektrodi, joka toimii katodin vastinparina. Se määrittää pitkälti akun latausnopeuden ja lataussyklien määrän.
Suomalaishanke ensimmäisten joukossa
Eurooppaan on tulossa kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä yhteensä noin 1 200 gigawattitunnin verran akkukennotuotantoa, jos nykyiset suunnitelmat toteutuvat. Tämä merkitsee huomattavaa akkumateriaalien tarvetta.
”Olemme Epsilonin kanssa ensimmäisten joukossa aloittamassa litiumioniakkujen anodimateriaalin tuotantoa koskevan hankkeen”, sanoo Suomen Malmijalostuksen akkuliiketoiminnan johtaja Vesa Koivisto tiedotteessa.
Uusi hanke täydentää hänen mukaansa yhtiön jo pidemmällä olevia akkujen katodimateriaaliprojekteja, joita se vie eteenpäin Kymenlaaksossa.
Valtio-omisteinen Suomen Malmijalostus oli osallisena myös hankkeessa, jossa brittiläinen Johnson Matthey suunnitteli katodimateriaalitehtaan avaamista Vaasaan. Brittiyritys kuitenkin luopui aikeistaan marraskuussa 2021.
Vaasan akkukeskittymään on tulossa myös akkukennotehdas, jota on perustamassa norjalainen pörssiyhtiö Freyr Battery.
Päivi Ikonen
(Kuva Vaasan kaupunki) GigaVaasaksi nimetyllä akkuteollisuusalueella on jo katsottuna tontti, jolle on mahdollista rakentaa vuosikapasiteetiltaan noin 50 000 tonnin anodimateriaalitehdas.
Lue myös:
Vaasaan suunnitteilla akkumateriaalitehdas
Uusi yritys edistämään Haminan akkumateriaalitehdasta
Haminan akkumateriaalitehdas käyntiin vuonna 2024
Kotkan akkutehdashanke otti askelen eteenpäin
Strategia vie Suomea kestävän akkutuotannon pioneeriksi
Terrafame alkaa toimittaa akkumateriaalia Renaultille
BASF:n tehtaanjohtaja Tomi Oja: ”Akkubisneksessä on sähinää”