Synteettiset sähköpolttoaineet ottivat uusia edistysaskelia – E-Fuel-tutkimushanke onnistuneeseen päätökseen

Nesteen, VTT:n ja yrityskumppaneiden kolmivuotinen E-Fuel-hanke on päättynyt. Projekti vauhditti sähköpolttoaineiden kehitystä kohti kaupallisen mitan tuotantoa.

Hankkeessa kehitettiin menestyksekkäästi korkealämpötilaelektrolyysiä, hiilidioksidin talteenottoa ja hiilivetysynteesiä.

Lisäksi projektissa valmistettiin satoja kiloja synteettisiä hiilivetyjä, jotka Neste jalosti pääosin hiilineutraaliksi synteettiseksi e-dieseliksi.

Polttoainetta testattiin dieselkäyttöisellä traktorilla loppuvuodesta 2023. E-polttoaine paloi puhtaammin ja aiheutti vähemmän lähipäästöjä kuin markkinoilla olevat fossiiliset ja uusiutuvat dieselit.

Sähköpolttoaineita voidaan pitää hiilineutraaleina, koska ne tuotetaan talteenotetuilla hiilidioksidipäästöillä ja uusiutuvalla vedyllä. Tämä kompensoi hyvin moottorissa palamisen aikana vapautuvaa hiilidioksidia.

Yksi Nesteen painopistealueista

Business Finlandin ja yritysten rahoittama ja VTT:n koordinoima hanke oli osa Neste Veturi -ekosysteemiä. Veturi-ohjelmassa kehitetään vastuullisia polttoaineita ja kemikaaleja uusiutuvista ja kierrätetyistä raaka-aineista, joita on aiemmin ollut vaikea hyödyntää.

Konsortiossa oli mukana arvoketjun osapuolia hiilidioksidin talteenotosta vihreän vedyn ja polttoaineiden valmistukseen ja logistiikkaan sekä liikennepolttoaineiden käyttäjiin maa-, vesi- ja lentoliikenteessä.

”Power to x -teknologioiden tutkimus ja kehitys on yksi keskeisistä painopistealueistamme”, kertoo Nesteen Power to x -alueen johtaja Dietmar Huber.

Huberin mukaan sähköpolttoaineet tarjoavat biomassapohjaisten uusiutuvien polttoaineiden rinnalle toisen tavan laajentaa hiilineutraalia liikenteen polttoainevalikoimaa.

”Erityisesti ilmailualalla, jossa akkujen kantaman ja painon rajoitukset asettavat haasteita nykyisille lentokoneille ja jakeluinfrastruktuurille, sopivien vastuullisten sähkölentopolttoaineiden kehittäminen on tärkeässä roolissa fossiilisten käytön vähentämiseksi”, Huber sanoo.

”Erinomaiset tulokset”

Projektin vastuullinen johtaja, VTT:n tutkimusprofessori Juha Lehtonen on hyvin tyytyväinen hankkeen lopputulemaan.

”Olen iloinen projektissa saavutetuista erinomaisista tuloksista”, Lehtonen sanoo.

VTT kehitti yrityspartnereiden kanssa teknologioita sekä vihreän vedyn tuotantoon, hiilidioksidin talteenottoon että sähköpolttoaineiden syntetisointiin.

”Demonstroimme myös menestyksekkäästi näiden prosessin osien integroinnin ja sähköpolttoaineiden tuotannon pienessä pilot-mittakaavassa.”

Lisäksi VTT keräsi arvokasta tietoa sähköpolttoaineiden tuotannon kannattavuudesta ja kestävyydestä.

Päivi Ikonen

(Kuva Neste) Uusiutuvalla vedyllä ja hiilidioksidilla tuotetut e-polttoaineet sopivat erityisesti vaikeasti sähköistettäville alueille, kuten lento- ja meriliikenteeseen.

Aiheesta aiemmin:

Synteettistä menovettä dieseltraktoriin – vihreästä vedystä ja hiilidioksidista tehty sähköpolttoaine käytännön testissä

Hiilidioksidipäästöt auton tankkiin – VTT testaa sähköpolttoaineen tuotantoa Espoossa

Sähköpolttoaineiden kehitys etenee VTT:n ja Nesteen yhteistyönä

Sähköpolttoaineita viedään kohti kaupallistamista


Tilaa Kemiamedian uutiskirje!

Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista. Tilaa heti tai viimeistään 28.2.2024, niin osallistut myös kylpylävuorokauden arvontaan!

Lue lisää ja tee tilaus täällä.

Kerro meille mielipiteesi!

 

Nimi(Pakollinen)
Hidden
Mitä mieltä olit artikkelista? Lähetä meille palautetta.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää uutisia