E-fuel-hankkeen vihreästä vedystä ja hiilidioksidista tuottama sähköpolttoaine on käynyt läpi ensimmäisen käytännön kokeensa. Synteettistä dieseliä testattiin Agco Powerin tehtaalla Nokian Linnavuoressa.
Testissä tankattiin uudella polttoaineella Agco Powerin dieselmoottorilla varustettu Valtra T235D -traktori.
Useita tunteja kestäneen testiajon aikana tehtiin iso joukko mittauksia. Seurannassa olivat muun muassa polttoaineen kulutus sekä hiilidioksidin, typen oksidien, pienhiukkasten ja muiden päästöjen määrä pakokaasuissa.
Kenttäkokeella saadaan olennaista tietoa uutuuden käytettävyydestä.
”Kyseessä on tärkeä vaihe tutkimuksessa”, tähdentää E-fuel-hanketta johtava tutkimusprofessori Juha Lehtonen VTT:stä.
Testiajon tuloksia analysoimalla selviää VTT:n johtavan tutkijan Päivi Aakko-Saksan mukaan myös se, onko e-diesel fossiilista parempi vaihtoehto myös terveydelle haitallisten pakokaasupäästöjen osalta.
Ainakin Agco Powerissa ollaan luottavaisia.
”Projektissa tuotetun e-dieselin odotetaan olevan korkealaatuista ja täyttävän nykyiset tieliikenteen dieselpolttoainestandardit”, ennakoi yhtiön tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen.
Vihreä vety syntyy hyvin tehokkaasti
E-fuel-hankkeessa on tähän mennessä valmistettu onnistuneesti e-dieseliä esikaupallisessa kokoluokassa.
Korkealämpötilaelektrolyysin, hiilidioksidin talteenoton ja Fischer-Tropsch-hiilivetysynteesin yhdistäneet tutkijat ovat uusin menetelmin saaneet vihreän vedyn tuotannosta huomattavasti aiempaa tehokkaampaa.
Synteettisiä hiilivetyjä on syntynyt VTT:n Bioruukissa kevään ja kesän mittaan kaikkiaan satoja kiloja. Valmiiksi synteettiseksi polttoaineeksi ne on jalostanut syksyn aikana Neste.
”Polttoaineella voidaan korvata fossiilinen dieselpolttoaine muun muassa vaikeasti sähköistettävissä kohteissa, kuten raskaassa tieliikenteessä ja laivaliikenteessä. Lisäksi sitä voidaan käyttää työkoneissa”, Juha Lehtonen kuvailee.
Sopii muutoksitta nykymoottoreihin
Uusi, kestävä polttoaine sopii sinällään nykyisiin dieselmoottoreihin.
”Käyttövalmista e-dieseliä voidaan myös sekoittaa täysin vapaasti fossiilisen dieselin kanssa ja täyttää EN 15940 -standardin mukaiset parafiinisen dieselin laatuvaatimukset”, Kari Aaltonen huomauttaa.
Agco Powerin moottoritehdas satsaa myös omaan tutkimus- ja kehitystyöhönsä. Selvityksen kohteena ovat muun muassa vaihtoehdot, joiden avulla maatalouden päästöjä voitaisiin vähentää.
”Meillä kehitetään ratkaisuja eri työkonekäyttöihin vastaamaan maanviljelijöiden tarpeita esimerkiksi sähköakkujen, vedyn, metaanin ja metanolin avulla”, Aaltonen kertoo.
Kohti tehdasmittaa ja kaupallisia sovelluksia
VTT:n ja sen yrityskumppanien yhdessä rakentama sähköpolttoaineiden esittely-ympäristö Power to Liquid (PtL) käynnistyi keväällä 2023. Kokonaisuus koostuu kolmesta osa-alueesta.
Kiinteäoksidielektrolyyseriyksikössä VTT:n partnereina toimivat Convion ja Elcogen, hiilidioksidin talteenottoyksikössä Carbon Reuse Finland ja Andritz. Fischer-Tropsch -prosessin mukaisessa polttoainesynteesiyksikössä kumppani on Ineratec.
Business Finlandin rahoittama kolmivuotinen E-fuel-hanke jatkuu vuodenvaihteeseen 2023.
Päivi Ikonen
(Kuva Agco) Sähköiset polttoaineet sopivat hyvin traktorien ja muiden työkoneiden käyttövoimaksi. Uutta e-dieseliä testattiin Valtran traktorissa Agco Powerin tehtaalla.