Kiinalainen akkujätti Svolt tiedottaa harkitsevansa sähköautojen akkukennoja valmistavan suurtehtaan perustamista Suomeen.
Kiinalaisyhtiö ei nimeä paikkakuntaa, jolle tehdas sijoittuisi, mutta asiasta ensimmäisenä uutisoineen Helsingin Sanomien mukaan kyseessä on Kotka.
Investoinnin arvoksi lehti kertoo neljä miljardia euroa.
Valtionyhtiö Suomen Malmijalostus ilmoitti huhtikuussa 2023 allekirjoittaneensa aiesopimuksen kennotehtaan perustamisesta nimenomaan Kotkaan. Suomalaisyhtiö ei paljastanut toisen sopimusosapuolen nimeä.
Lue lisää: Kotkasta kehkeytymässä akkualan keskittymä – kaupunkiin kaavaillaan myös kennotehdasta
”Vaikka kumppanimme ei ole vielä tehnyt lopullista päätöstä seuraavan kennotehtaansa sijoituspaikasta, olemme vahvasti motivoituneita tekemään työtä investoinnin saamiseksi Kotkaan”, Suomen Malmijalostuksen toimitusjohtaja Matti Hietanen sanoi huhtikuussa.
Tehtaan koko paisunut matkan varrella
Suomen Malmijalostuksen omistama Finnish Battery Chemicals Oy on joka tapauksessa valmistautunut gigaluokan tehtaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyyn.
Yva-tarkastelun lähtökohtana oli kaksi toteutusvaihtoehtoa, joiden vuosikapasiteetit ovat 27 ja 40 gigawattituntia.
Helsingin Sanomien mukaan suunnitellun tehtaan koko on kasvanut jopa 50 gigawattituntiin.
Kotkaan on suunnitteilla myös litiumakkujen katodimateriaalia valmistava tehdas.
Lue lisää: Kotkan akkutehdashanke otti askelen eteenpäin
Lopullinen investointipäätös puuttuu
Päätöstä Kotkan-tehtaasta ei vielä ole tehty.
”Tämän mittaluokan hanke edellyttää Svoltin ja kaikkien päättäjien, kuntien ja hallituksen, läheistä yhteistyötä”, sanoo Svoltin Euroopan-liiketoimintojen johtaja Kai-Uwe Wollenhaupt tiedotteessa, jota Helsingin Sanomat siteeraa.
Svoltilla on pohdinnassa akkutehtaiden rakentaminen myös muualle Eurooppaan.
”Uusista tehtaista tehtäviin päätökseen vaikuttavat aina monet seikat. Kilpailukykyisen ja luotettavan infrastruktuurin lisäksi myös kannustimilla voi olla tärkeä merkitys valintaprosessissamme”, Wollenhaupt vihjaa tiedotteessa.
Svoltin omistajalla kytkös Venäjään
Svoltin suurin omistaja on Baoding Great Wall Holdings Group. Se on suurin osakkeenomistaja myös autoyhtiö Great Wall Motorissa, jolla on edelleen liiketoimintaa Venäjällä.
Asiasta kertoi ensin Helsingin Sanomat, jolle omistajaohjauksesta vastaava ministeri Anders Adlercreutz toteaa, että yhtiön kytkös Venäjään vaatii ”vakavaa selvittelyä”.
Suomen Malminjalostuksen toimitusjohtaja Matti Hietanen puolestaan kertoo Yleisradion haastattelussa, että Svolt on eriyttänyt itsensä ulos Great Wall Motorsista ja että yhtiöt ovat ”tavallaan sisaryhtiöitä”.
”Svoltin taustat on selvitetty ja yhteys on tiedossa. Meidän arviomme on, että kyseessä on varsin etäinen yhteys, joka ei liity Svoltin toimintaan.”
Hietanen ei näe syytä estää Svoltin tuloa Suomeen. Hän toteaa, että toteutuessaan yhtiön suunnitelma palvelisi Euroopan markkinoita ja eurooppalaista autoteollisuutta.
”Asiakkaat olisivat eurooppalaisia, eikä Svoltilla ole toiminnallisesti mitään yhteyttä Venäjään.”
Päivi Ikonen
(Kuva Pixabay) Akkutehtaiden tarve kasvaa samaa vauhtia kuin sähköautot yleistyvät.
Uutista on päivitetty 26.10.2023 klo 7.20. Juttuun on lisätty Svoltin Venäjä-kytköksestä kertova osio.
Lue myös:
Uusi yritys edistämään Haminan akkumateriaalitehdasta
Haminan akkumateriaalitehdas käyntiin vuonna 2024
Akkuala perusti uuden etujärjestön – hankkeissa kuuden miljardin euron investoinnit
Strategia vie Suomea kestävän akkutuotannon pioneeriksi
Terrafame alkaa toimittaa akkumateriaalia Renaultille
Celltech avaa ison akkutehtaan Tampereelle
Vaasaan suunnitteilla akkumateriaalitehdas
BASF:n tehtaanjohtaja Tomi Oja: “Akkubisneksessä on sähinää”
Harjavallan akkumateriaalien tuotantolaitos etenee
Fortum avaa uuden akkujen kierrätyslaitoksen
Tilaa Kemiamedian uutiskirje!
Tilaajana saat sähköpostiisi kerran viikossa kiinnostavimmat uutiset ja tiedot alan tapahtumista ja työpaikoista.
Lue lisää ja tee tilaus täällä.
P.S. Jos et saa uutiskirjettämme tilaustasi seuraavana torstaina, käy tarkistamassa, onko viesti joutunut roskaposteihin tai johonkin muuhun meiliboksisi alalaatikkoon. Voit sieltä ohjata uutiskirjeet tulemaan jatkossa perille asti.